onsdag 15. september 2010

Wauhoo, ABC-tema, W

.
Ja, nå er vi kommet til nok en vrien bokstav for urtenavn. Det er ingen norske eller latinske som starter på w, knapt nok noen som har bokstaven i navnet sitt i det hele tatt.
Søk på 'herb W' sender meg over til engelske navn, i alt 103. Mange har enten white, water, wild eller wood som fornavn. Dem lar jeg stå!
Det er riktig så spennende å se hva jeg velger. Nesten like spennende som et lotteri. Hvem vinner ... ære og berømmelse?
Valget står mellom Wauhoo, Whorlywort, Wu-pa-ho eller Wycopy
rett og slett fordi jeg ikke aner hva slags urter det er, og fordi navnene pirrer nysgjerrigheten min. Hva skjuler seg bak de rare, sannsynligvis indianske, navnene?
Det er vanskelig å bestemme seg. Kanskje utseende vil bli avgjørende. Det har ikke alt å si, men ved første øyekast er det likevel av stor betydning. Hva teller mest? Farven eller formen. Lukta kan jeg jo ikke bedømme! Kanskje den kulturhistoriske bruken skal være det som betyr mest eller myten omkring den?





Navnet "Wahoo", "Wauhoo" eller "Whahow"/Euonymus atropurpureus er et indiansk navn på en stor busk eller et lite tre.
Det tok ikke lang tid før de europeiske nybyggerne lærte å bruke barken av treet. De brukte den som avføringsmiddel, vanndrivende middel og som munnvann. I 1912 ble en rapport offentliggjort som viser at stoffet har digitalis-lignende effekt på hjertet, og det økte urtens popularitet som hjertemedisin.
Se: http://www.india-herbs.com/herbal_glossary/id/1595

"Whorlywort"/svartrot/Leptandra virginica. Lepthandrin er ekstraktet laget av roten, og det bør brukes i mindre mengder, fra 1 - 40 korn, justering etter alder og sak. Roten er en rensende for kronisk forstoppelse og kroniske immunsykdommer. Brukes med forsiktighet for pleuritt. Den stimulerer oppkast, er vanndrivende, og er effektiv for noen former for dyspepsi. Rensende for dysenteri. Brukt også som blod fortynner.

Lånt bilde


Her er jeg inne på noe jeg ikke kan noe som helst om!
OBS!
Det skrev jeg før jeg fikk se bildet av Euonymus atropurpureus, for det treeet kjente jeg igjen....
fordi det vokser rett på den andre siden av veggen her jeg nå sitter og kliprer på tastaturet.



Wu-pa-ho/peppermynte vokser svært frodig og bør finnes i alle urtehager. Den er en av de eldste og beste smakene i husholdningen.
Peppermynte er et generelt sentralstimulerende middel. Peppermyntete er bra medisin i tilfeller av svimmelhet pga ekstrem kroppskulde. Den er godt kjent for å lindre fordøyelsesbesvær og kolikk. Peppermyntete styrker hjertemuskelen, renser hele kroppen og bidrar til å redusere ubehaget typisk for migrene.




Wycopy/lind
I Europa er mange sagn og overtro sentrert rundt dette treet. Lindens trevirke ble brukt til utskjæring av sakrale kunstverk. Dermed var det naturlig at en spesiell helbredende kraft ble tilskrevet disse trærne.
Blant de germanske stammene var lind et "hellig" tre for folk. Det brakte kjærlighet, fruktbarhet og velstand.
I middelalderen skar folk bilder av Jomfru Maria og andre hellige figurer av treet og kalte det, Lignum sacrum, det hellig treet.
Avkok brukes for forkjølelse, influensa, hoste, feber, hodepine, epilepsi, dårlig fordøyelse og sår hals. Den indre barken inneholder mucilaginous materialer og virker beroligende på hudirritasjoner, byller, sår, sår og brannskader.





Da er avgjørelsen tatt:

Det må bli treet wauhoo som bare blir vakrere og vakrere for hver dag som går. Fascinerende å lære om dette treet som jeg planta for mange år sida.

Det har faktisk i en periode på noen år stått oppført som et narkotisk stoff, men ble fjerna fra lista til National Formulary i 1947.
Bak den skjønne fasaden lurer farene:
Bladene, bark, og frukten av Wahoo anses giftige og kan forårsake ulike symptomer på forgiftning som kvalme, kaldsvette og utmattelse.
 Fruktene kan være attraktive, men de blir ansett som giftig og bør ikke brukes.
 Inntak av for mye Wahoo bark eller rot kan resultere i en alvorlig maveskjau.
 Skal brukes under medisinsk tilsyn.
Kilde: http://www.emedicinal.com/herbs/wahoo.php

Wauhoo er på norsk beinved som det finnes minst 10 varianter av i havesenternes sortiment!





Flere innlegg på W i ABC hos Petunia:





8 kommentarer:

  1. Du fandt da mange flotte w-planter.
    Rigtig god weekend

    SvarSlett
  2. For et nydelig tre! Godt valg. :)

    SvarSlett
  3. Inte dåligt att finna örter som börjar på denna svåra bokstav.
    Bra jobbat, och fina bilder.
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  4. Hva? Har du virkelig plantet et wauhoo tre. Fascinerende.

    Så spennende å lese om dette og de andre, for meg, ukjente artene også.

    SvarSlett
  5. Fasinerende! Wauhoo tre har jeg aldri hørt om før!

    SvarSlett
  6. Hei, flott w-valg. Artig å lese og flotte bilder. Men dagens urt for meg må bli peppermynte, fordi det er så godt i drops :))

    Ønsker deg en fin helg

    *Petrine*

    SvarSlett
  7. Ja, går for peppermynte :)
    Som vanlig underholdene og interessant :)

    SvarSlett
  8. Imponerende hva du klarer å grave frem! Jeg stemmer nok også for peppermynte!!
    Ha en strålende helg!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.