onsdag 8. september 2010

Valurt, ABC-tema, V

.


Fra Den herlige Urteboken far 1628



Cap.85 Om Valurt, Symphytum officinalis

Den beste tid til å destillere vann av er i mai måned av hennes rot, for hennes urt er ikke så god som roten. Man skal hakke henne smått før man brenner vann av henne.

Hun har 14 dyder:


Hennes rot utskiller og fjerner den rove fuktigheten i brystet og renser det. Om det er noe væske der, så renser hun dette ut. Hun stanser også blod og på grunn av sin fuktighet slukker hun tørst.

Denne urt er en besynderlig god urt til sår, for hunheler dem og stanser blod i sår. Det kan man prøve; man må ta en håndfull av hennes rot og koke det med ferskt Kvigekjøtt, smør dette på og såret leges.

Hennes rot og urt støtes og legges på svarte blærer og blemmer. Det drar ut væske og levret blod som kommer av fall eller slag.

Støter man hennes rot og drikker henne, er hun god for dem som spyr blod. Jeg var en gang hos en som hadde denne sykdommen. Når han hadde vært ute i fuktig vær en liten stund og kom inn igjen, så spyttet han mer enn et støp klart blod. Da tok jeg et kvintin Valurtrot og et kvintin Tepperot, begge støtt til pulver, og ga han med et kvintin Triakelse. Gud hjalp han slik at han ble bedre, og spyttet ikke mer blod.

Om man støter hennes rot og legger på knuste ledd, hjelper det snart.

Jeg var en gang hos en kvinne som hadde hatt sin måneds tid i ett og et halvt år. Hun var så vansmerket at hun ikke klarte å gå over gulvet. Da tok jeg et kvintin Tepperot, et kvintin Gjetertaske, støtte alt til pulver og ga henne det å drikke med Øl. Gud hjalp henne så hun ble helbredet. Siden har jeg gitt dette til mange og alle er blitt bedre.

Man må også brenne vann av henne og gi en munnfull å drikke. Legg derefter en klut uti og legg den på såret. Det heler.

Noen støter urten og roten sammen, og legger det på skader og sår.

Den kvinne som har sin tid for meget må drikke 3 lodd av dette vannet. Det hjelper.

Den som spyr blod må drikke dette vannet. Det hjelper.

Det letter og svaler den ville ild og fordriver den hete giktverk, om man gnir leddene med dette. Det sinker all hevelse foruten den som kommer av vattersott.

Hennes vann er godt til å rense ferske sår med om man legger instoff uti og legger det på såret. Det heler og leger vel.

Hennes vann er godttil revnede lepper og munnsår om man vasker dem ofte med dette.
Blir hennes vann drukket morgen og aften, 3 lodd hver gang, er det godt for dem som har brukket ben og ledd. Det heler dem.


Flere innlegg i ABC på V hos Petunia:


9 kommentarer:

  1. Får få meg en slik Valurt for å ha i den hagen keg ikke har, og brenne den i det apparatet jeg heller ikke har.
    Men det jeg _har_, er glede over enda et godt blogginnlegg fra deg :)

    SvarSlett
  2. Jag visste bara att örten är giftig...
    Intressant läsning som vanligt :))
    Mvh Halina

    SvarSlett
  3. Lægekulsukker er een af de lægeplanter jeg faktisk kan identificere ude i naturen. For een gangs skyld :-))

    SvarSlett
  4. Jeg leser med stor interesse utdragene fra den gamle urtebok hver uke. Men, tenk at en munnfull Valurt-vann skal hele brukne ben - det høres jo ganske forunderlig ut.

    hilsen
    http://toraamusic.blogspot.com/

    SvarSlett
  5. Som alltid like spennende å lese utdragene fra urteboken din.:)

    SvarSlett
  6. Spændende.. jeg synes slet ikke jeg genkender den urt.. Må nok ta' øjnene med mig ud.. :-)
    Du må have en dejlig weekend

    SvarSlett
  7. Så vakkert bildet ditt er. Veldig flott v innlegg fra deg denne uken også:)

    SvarSlett
  8. Flott bilde og innlegg om valurt! :-)

    SvarSlett
  9. Valurten (Lægekulsukker eller bare Kulsukker) er næsten altid repræsenteret i klosterhaver. Ofte virker den mere blå, jeg tror den ændrer farve fra udspring til fuldvoksen blomst. Dejligt billede :-)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.