lørdag 4. september 2010

Lydløst over dammen

.



I ettermiddagssola virrer store og små øyenstikkere over dammen etter fluer og andre insekter. Det er nesten umulig å få tatt bilder av dem som blir skarpe, og den aller største fløy sin vei da jeg tok oppstilling med kameraet ved gjerdet.






Disse bildene faller helt igjennom sammenliknet med bildene Halina viser på bloggen sin. Nå er verken jeg fotograf eller har samme utstyr som Halina, så sammenlikningen er kanskje ikke rettferdig. Unn dere alle en titt på hva den fotografen har fanget i linsa:
http://medtiden.blogspot.com/2010/08/trollslanda.html 

Å virre er beslekta med norrønt å ' hverfa ' som  betyr å gå rundt, sveve omkring! Det gir en helt naturlig forklaring på hvorfor farmora til Herren i huset og haven alltid sa fivril om sommerfugl. Vi som trodde det var den svenske fjärilen som hadde "forvirra" seg til Vrådal! Damen hadde jo hatt vett på å bruke det gamle navnet som er mye mer betegende for hva vi har med å gjøre.

2 kommentarer:

  1. Heisann,
    dette skrives midt på natten (telefonsamtaler med family and friends in USA).

    Jeg vil bare si deg at du har en helt egen evne til å fascinere, både gjennom ord og bilder.
    Og jeg takker for inspirerende kommentarer. ABC3 har for meg vært en ego-trip, for familien.
    ---
    Men, jeg har bestemt meg for å legge de beste nordiske deltagere på ABC inn som som mine favoritter på min norske blog.
    Jeg leser vi har mye felles, derfor vil jeg opprettholde forbindelsen også utenfor ABC.
    I hovedsak er jeg engelsk-skrivende på min hovedblog (engelsk på norsk)- i det minste har vi nå blogvenner vis har besøkt og som vi har besøkt i flere land - og har mange invitasjoner til mange land.
    Men, savner kontakt med norske bloggere av ditt kaliber - kløkt - vidd - gide bilder kombinert med tekst.

    Ha en flott søndag;)

    SvarSlett
  2. Må bare få gi deg komplimenter,både i forhold til foregående kommentar, og for de vakre bildene du nå har lagt ut. Nydelig.
    Jeg leser alltid innleggene dine med stor interesse.
    Ønsker deg en god søndag.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.