onsdag 1. september 2010

Ugress, ABC-tema, U

.
Det er fastslått først som sist at ingen av disse bildene viser pr. defenisjon ugress!

Åkerstemorsblom, jordrøyk og ... åkergull



Jeg har mange ganger lurt på hvor begrepet ugress kommer fra og hva som skal til for at noe kan kalles ugress. Er en plante ugress for noen, og ikke for andre?
Etter all omtalen av ulike planter og urter i Den herlige urteboken fra 1628, kan det ikke være mange planter som kommer inn under kategorien ugress for meg.

Egentlig er ugress en plante som er der den ikke skal være, men innimellom vokser det for eksempel skjønne sommerstrå. For meg blir ikke dette ugress, men heller prydgress, sier Finn Schjøll.
Ord er viktige for virkelighetsoppfatningen. "Jeg har brukt tre dager på å luke blomsterbedene" gir helt andre assosiasjoner enn "Jeg har brukt tre dager til å høste nytteplanter til hagen min", står det på bloggen til Hageflekken.
Den enkleste måten å nyttigjøre seg ugresset på er å legge det i vann, la det trekke i etpar uker, og bruke vannet som gjødselvann. Plantene stortrives med slik vanning - og det gjør mikrorganismene i jorden også!
Klipp fra bloggen
Klipp fra Wikipedia:
Ugress eller ugras er planter som vokser på steder de er uønsket. Defineringen av en plante som et ugress er derfor uavhengig av arten og bare bestemt av i hvilken sammenheng den vokser.


Variert ugressflora
Mange av de vanligste ugressene vi finner har utviklet seg parallelt med kulturplanten slik at konkurranseevne, vekst og utvikling er godt tilpasset kulturplanten. Et godt eksempel på dette er det vært brysomme ugresset floghavre.
I mange tilfeller kan kulturplantene opptre som ugress når de finnes i en kultur der de ikke hører hjemme. Et kjent eksempel er oljevekstene (rybs og raps) som må bekjempes kjemisk for ikke å opptre som ugress i korn. For dyrkere av såfrø kan for eksempel havre være et brysomt ugress i bygg.

Greit nok at noen planter overtar plass for planter vi heller foretrekker, men å kalle det ugress synes jeg er å gå litt for langt.
Tenk om vi plutselig skulle kalle noen umennesker fordi de tilfeldigvis befinner seg på et sted der de helst ikke burde være!


Åkertistle og åkerdylle


Blant vanlig ugress regnes disse:
Av disse må jeg innrømme at jeg kun vet hvordan tre ser ut!
Kveke er rik på næring står det å lese, jordrøyk er den nydelige blomsten jeg beundrer i grøftekanten til og fra jobb - oppdager jeg her og nå, løvetann er en vakker kjenning med beundringsverdig pågangsmot - klok er den også: Løvetannen er så lur at de neste blomstene som kommer opp etter gressklipping, dannes lavere enn du klippet, wikipedia leder meg til troll under navnet kjempe (det menes nok groblad)- skjønner godt at ingen vil ha et trehodet troll i haven, det samme gjelder åkertistel, stor og full av stikker, vassarve, Stellaria media, er en ettårig plante, en av13 arter i gruppen stjerneblomster, Stellaria, som tilhører nellikfamilien, og tilslutt lille, skjønne åkerstemosblomst som jeg gleder meg over og flytter til et sted den kan stå i fred- kan noen mislike dem?



Jordrøyk

Blåkoll


Lista kan bli enda lenger:

* Skvallerkål
* Krypsoleie
* Blåkoll





Skavllerkål, Aegopodium podagrari, kan blandes i salat og sette spiss på et enkelt måltid. I gamle dager ble omslag av planta brukt mot podagra (urinsyregikt) som er opphavet til det latinske navnet. Med andre ord en ganske nyttig vekst som vi absolutt bør ta vare på.

Noen velger heller å spise sine "fiender". En av dem er botaniker Inger Lagset Egeland som tar for seg grønnsakplanter, urter og andre nyttevekster i nærmiljøet i boka «Ville planter til mat og glede».
Ugress defineres etter øynene som ser, og på siden "Spis opp ugresset ditt" finnes mange spennede oppskrifter på enkle retter. Planter som løvetann, stornesle, skvallerkål og meldestokk var vanlige matplanter før.
Kanskje jeg skal la meldestokken overta i drivhuset. Den trenger jo ikke stell og vokser i rekordfart.

Hva med Ugresspesto à la Måneld med brennelse? Eller løvetannte?
Det er tydelig at mange bloggere er bevisste på hvordan såkalt ugress kan bekjempes på en svært fruktbar og inspirerende måte!
OOOOOOOg endelig er det en som stiller samme spørsmål som meg - dermed er jeg ikke unik!
Hvem pokker fant opp ugress?
MMMMMMen så kom oppfølgeren: Hvem pokker fant opp luking?
Og da skjønte jeg lunta.... ingen sammensvoren der i haven...
Likevel, ingen av oss har ennå fått svar på - hvem har hatt så liten botansik forståelse og kunnskap?

Ikke visste jeg at
- Ugress dessuten er et band fra Bergen som spiller elektronisk musikk.
- det faktisk fantes en professor i ugresslære: Emil Korsmo (1864-1953). Hans 90 ugressplansjer med 138 arter er legendariske.





Se Ugresshaven hans på Ås.
Så lista er altså mye l e n g e r e enn den jeg har referert til...
Klipp: http://www.vg.no/nyheter/bolig/artikkel.php?artid=104964

Og vitenskapen om ugress har ingen ende. Plantene deles inn i flere kategorier som

• Sommerettårige
• Vinterettårige
• Toårige
• Flerårige
◦ Stedbundne
◦ Vandrende

Plantevernguiden gir tips om nytte og bekjempelse om noen føler at den eneste utveien er å ty til kjemikalier. Bedrøvelig lesing! Se heller på nødvendig luking som dagens trim og bli kvitt noen kalorier samtidig.
Ugress påvirkes av klimaet, fordi temperatur, lys og vann er viktige faktorer for deres vekst og utvikling.
Så det store spørsmålet er: Blir det mer av hva vi kaller ugress eller mindre i disse ustabile værtider?
Til neste år vil vi utvilsomt få mer av disse ugressplantene, for fuktige forhold kan føre til at ugresset sprer seg raskere fordi de setter mer frø enn nyttevekster.
Høyst aktuelt:
Verdens mest elskede ugress er vårskrinneblom Arabidopsis thaliana. Det er funnet et helt nytt gen hos denne planta, i en mutant som aldri mister blomstene sine. IDA kalles dette genet. Det får planter til å blomstre nesten uten ende, og det må jo være noe for snittblomstprodusentene! Til den norske plantegenforskningen er det bevilget 300 millioner kroner per år over en ti-årsperiode.
Replikk:
Er ikke helt sikker på om jeg ønsker å se de samme blomstene år etter år, så for meg er ikke dette god forvaltning av skattepengene, men kanskje det kommer noe bra ut av denne forskingen likevel, for gode oppfinnelser har som oftes sett dagens lys ved ren slump. Det kan være noe i det at det ikke er så gæli at det ikke er godt for noe!
Hvorfor ugress? Hvem har ikke kunnet se forskjellen på gress og ikke gress? På engelsk kalles det ikke ungrass, men weeds. På tysk heter det unkraub som betyr uurt. Her har vi norsk- og tysktalende noe å lære av engelsk ordbruk.
Og hvorfor er nettopp gress bli valgt å gi navn til utskjelte planter? Vekstene burde jo ikke bære et spesifikt navn. Bare uplante som udyr hadde, om nødvendig, vært demokratisk og passende i så måte.
Ut fra definisjonen er såkalt ugress ikke ugress der det vokser vilt og vakkert i grøftekanten, i skauen eller langs bekkefaret .. Min oppfordring er å starte å kalle alle planter ved deres rette navn. Noe annet er umenneskelig! Hvem ville ha likt å bli kalt umenneske?

Flere innlegg på U kommer i ACB hos Petunia torsdag kveld! Jeg er bare tidlig ute som vanlig ;:OD)

11 kommentarer:

  1. Som vanlig er du en oppkomme av forklaringer, og det er flotte bilder som følger med.

    Jeg har faktisk aldri kjent til hva betegnelsen på ugress egentlig er, og nå føler jeg meg mye klokere.

    Takk skal du ha.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  2. Vi kalder det for ukrudt her i DK, du har nogle rigtig gode betragtninger omkring hvad er ukrudt og hvad er ikke ukrudt.. Det afhænger nok af øjet der ser.. Jeg synes ikke jeg har meget ukrudt i min have, men det er der helt sikkert delte meninger om.. ;-)) Ha' en dejlig Uge

    SvarSlett
  3. Her er mange tanker, interessante løsninger på bruk av ugress og flott bakgrunnsstoff.

    Av ugress jeg ikke vil ha er brennesle #1.
    Har dog laget neslesuppe noen ganger.

    Skvallerkålen har vi gitt opp. Den er over det hele og den er også smart. Har du sett hvordan bladene tilpasser seg naboplantene når skvallerkålen er heltung? Ved siden av markjordbære, er bladene til å begynne med helt like, man må kjenne på stilken for å oppdage det.
    Vi har også anvendt skvallerkål i salater, men jeg synes den er bitter.
    Men en ting er fint med skvallerkålen, den holder på fuktigheten i tørre perioder, og så liker padene seg under bladdekket, og paddene fråtser i seg iberia-sneglene....

    Ha en flott helg.

    PS. Umennesker bruker vi her gjerne om personer som begår brutale handlinger

    SvarSlett
  4. Med wikipedias definition kan en hvilken som helst plante jo blive til ugress....også roser :-))

    SvarSlett
  5. Underbart inlägg :))
    Jag tror att det finns ingen ogräs i naturen...
    Mvh Halina

    SvarSlett
  6. Ugress ja.. Sant nok at noe ugress blir luket bort fra hagen der det ikke får lov til å være, men på andre siden av veien får det lov å boltre seg stort. Der er det vakkert og velkomment. Jeg dristet meg faktisk til å lage ugress suppe av skvalderkål og brennesle en dag i sommer, nettopp fordi det skulle være lindrende og sunt. smaken kan jeg nok ikke si var så god, men at mye av det såkalte ugresset har en god misjon er sikkert og visst. :)

    SvarSlett
  7. Hos oss er ugress = plen eller omvendt.. Uasett hva jeg gjør så tar løvetannen over, men det er kanskje fordi jeg lar den få lov? Synes det er litt ok med slike små soler på hele den grønne "plenen";)
    Flott U innlegg!!

    SvarSlett
  8. Så masse spennende å lese om ugress. Her var tomta full, men nå er det borte og vi har sådd plen frø i dag! Hurra!

    SvarSlett
  9. Ogräs är vackert! Jag kan förstå att man inte vill att det ska ta över helt, men en del vill ju inte ha en enda blomma i sin gräsmatta och gör allt för att utrota ogräset även med kemiska preparat. Jag gillar lite vildvuxna trädgårdar.
    http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se/category/abc-i-ord-och-bild.html

    SvarSlett
  10. Det er nok så vigtigt med den definition på ukrudt. Selv en rose kan være ukrudt, hvis den vokser et sted, hvor man ikke vil have den.

    SvarSlett
  11. Takk for et godt og informativt innlegg. Læreren unnslår seg ikke, og godt er det :)

    Luking heter weeding på engelsk.

    Kveke er tungt fordøyelig, selv for de fir-magede som tygger maten to ganger.

    Brennesle og Skvalderkål må taes mens de er unge, ellers blir de trevlete og lite egnet til mat.
    Fløte i brenneslesuppa gir litt eksta fylde og smak.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.