mandag 15. august 2016

Peoner av frø




For å få best resultat bør frøene sås inne om høsten eller i et fuktig, temperert drivhus, og så sette spirene ut på et skjermet sted i løpet av våren. Husk at peoner fra frø vil resultere i forskjellige typer av blomster. Alle vil være annerledes enn morplanten. Peoner tar vanligvis et par år for å begynne å blomstre etter at de er satt i jord utendørs.
Samle sammen frøbelgene fra visne peonblomster, plukk opp dem som har falt av plantene. Legg frøbelgene på et kjølig sted, for eksempel i en garasje, plassert i en åpen papirpose, i flere uker. Ettersom frøene begynner å modnes, vil frøbelgene åpne seg. Når de er fullt tørka og skrumpet inn, kan frøene fjernes.
Flere peonfrø kan plantes sammen i en potte. Plasser peonfrøa opp til 2,5 cm dypt i jorda, med opptil 5 cm mellom hvert frø. Vann frøene grundig, la vannet deretter renne av.
Lag gjerne et provisorisk drivhus for peonfrøene ved å plassere hele potta i en lukket plastpose i ca tre måneder på et varmt, men ikke solrikt sted innendørs. Den fuktige vekstperioden vil gi peonene tid til å danne røtter. Etter at røttene er blitt 2,5 cm, flyttes potta, fortsatt i posen, utendørs til et sted der det er 4-5 grader C.
Når skuddene vises, eller etter ca tre måneder, kan plastposen fjernes fra potta, og de enkelte peonene kan plantes utendørs på et skjermet område. Sørg for å forstyrre rotsystemet så lite som mulig under flyttingen. Veksten vil i løpet av denne første sesongen være svak.
Gi peoner gjødning om høsten for å beskytte plantene i løpet av vintersesongen. Plantene vil dukke opp i løpet av våren. Det er normalt for nye peonplanter å bruke ett eller to år for å utvikle blomster, og noen kan bruke opp til fem år.
Peoner er flerårige blomstrende planter, de fleste typer kan bli opp til 1,5 m høye. Gule, hvite, rosa eller røde blomster vil komme på slutten av våren og dufte godt, avhengig av sorten. Peoner har vanligvis urteaktig stengler, og de visner om høsten for å komme tilbake om våren, men noen former for trepeoner vil beholde treaktige stammer etter å ha mistet bladene. 
Kilden er blitt borte. Engelsk oversettelse.

Før har jeg forsøkt å legge frøene direkte ned i jorda, men aner ikke om det har blitt planter etter hvert siden alle kjøpeplantene står tett ved siden av hverandre i samme bed.

11 kommentarer:

  1. Takk for tips.
    Kanskje eg skal prøve dette.
    Mine peoner hadde med rota si når eg planta dei.

    SvarSlett
  2. Jeg har fått peonfrø nå. Skal jeg plante dem inne med pose over og hele den prosedyren på tre måneder og så sette dem ut?

    SvarSlett
  3. Heisann, håper det er varmt nok en stund framover om tre måneder da, tror kanskje jeg ville vente til neste vår med å sette dem ut. La dem overvintre inne et kjølig sted. Tvi, tvi!

    SvarSlett
  4. Takk for råd om peoner fra frø. Jeg har sådd frø slik du anbefaler. Jeg lurer på denne plastposen: Er det ikke fare for at det dannes mugg når den skal stå lukket i flere måneder? Med varmt rom: menes vanlig romteperatur?

    SvarSlett
  5. Hei, sant skal sies så er mesteparten av teksten min oversatt fra en engelsk kilde som jeg har mista. Skal se om jeg kan finne den igjen. Tror jeg ville ha lagd noen små hull i posen, jeg også!

    SvarSlett
  6. Tror jeg fant kilden: https://www.willowgarden.net/summer/peoniesfromseed.htm
    INDOOR PROCEDURE:

    Place the pots in plastic food-storage bags. Tie with a twist tie and place in a warm place (~ 20 deg.C ), leave for about 3 months. During this period the radicle and also a root system will develop. Soil can be carefully removed for periodic inspection without harming the little plants. Simply replace soil and place back in the bags.

    When radicles and roots are sufficiently developed place the pots in a cold spot (just above freezing). That old fridge in the basement is marvelous for this purpose! Leave in the cold for 2/3/4/months...until SPRING!

    Her er en mer vitenskaplig side: https://www.peonysociety.eu/wp-content/uploads/mediapress/members/111/17469/Peonies-From-Seed-APS.pdf

    Her er en tilsvarende metode også oversdatt fra engelsk: Fyll en pose med glidelås omtrent halvveis med vermikulitt eller en soilless potteblanding. Tilsett vann for å fukte blandingen, men ikke tilsett så mye at du kan se vann i bunnen av posen.

    Bland pionfrøene inn med vermikulitt og forsegle posen. Plasser posen på et sted ved gjennomsnittlig romtemperatur, omtrent 65 til 80 grader Fahrenheit, der den ikke blir forstyrret. Sjekk det ukentlig for å se om frøene begynner å spire røtter. Dette kan ta noen måneder å skje.

    Legg posen med de spirede frøene i kjøleskapsgrønnsaksskuffen i tre måneder. Denne nedkjølingen kalles stratifisering, og etterligner hva som skjer med frø i naturen. Etter at frøene er kjølt i riktig tid, vil de være klare til å plante i hagen.
    https://homeguides.sfgate.com/collect-peony-seeds-64351.html

    SvarSlett
  7. Dette har jeg leita etter , tusen takk🤗

    SvarSlett
  8. Da er jeg i gang med å samle frøene inn og pegge i poser. Blir spennende om 6 måneder å se hvordan dette gikk.

    SvarSlett
  9. Hvordan vet man om det er røtter? (I jorda)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.