søndag 5. september 2010

Huth fort

.

Byggingen av fortet starta i 1788 og var den siste utvidelsen av Gamle Fredrikstad festning. Først åtte år senere sto det omtrent ferdig. Egentlig skulle det ha vært et blokkhus i mur på toppen, men det ble det aldri noe av - sannsynligvis på grunn av pengemangel!
Fortet er oppkalt etter en tysk general, bosatt i København, som fikk ansvar for festningsverkene i Danmark-Norge.
Fortet ble erobra av svenske soldater i 1814 og har etter det ikke hatt noen betydning.






Egentlig er jeg ikke veldig interessert i krigshistorie. Det blir helst å settes fokus på selve forsvarsverkene som kulturhistorie. Sannelig fikk jeg ikke en gratis DVD fra Illustrert Vitenskap om siste verdenskrig her om dagen. Jeg var den siste som skulle ha mottatt den i posten. Jeg synes det er befriende at vi snart kan se tilbake på tida mellom 1940 og 45 med "langsynte" øyne.
Krig fører med seg så mye grusomt - også mellom naboer i bokstavlig forstand. Å se bakover fører bare mer elendighet med seg. Blikket må rettes framover. Vi lærer jo aldri av feilene våre heller. Dette må aldri skje igjen, er parolen. Det er jo nettopp det det gjør. Historien gjentar seg! Vi blir ikke klokere av å slåss!
Jeg er evig takknemlig over at jeg bor i et fredelig land med godsinna svensker i øst, dansker i sør, engelskmenn i vest, finner i nordøst ..... og russere enda mer nordøst. Vi har lagt kriger bak oss, for fred mellom oss har det vært  i 196 år, tror jeg. Håper det vil vare for generasjoner framover.

Måtte sjekke:

I juli gikk Sverige til krig for å tvinge Norge inn i unionen, slik det var bestemt i Kiel-traktaten. De svenske troppene var overlegne i antall og erfaring og rykket raskt frem i Østfold. Etter to uker måtte Norge be om forhandlinger, og våpenstillstand ble inngått ved Mossekonvensjonen 14. august.
Kilde: Wikipedia

4 kommentarer:

  1. Kringer har det vært siden tidenes morgen, og det vil dessverre fortsett, tror jeg. Sted og årsak kan være forskjellig, men grusomhetene rammer uskyldige.

    Siste verdenskrig har alltid interessert meg, og det har nok sin årsak i at min far deltok i alle 5 krigsårene og seilte de siste 3 årene på jageren Stord. De eskorte handelsflåten som gikk fra Skottland til Murmansk. Denne ferden var så risikabel at det ble kalt dødskonvoien.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  2. For å gi historien en større dimensjon:
    Ved Paradisbukta på Bygdøy er det reiste et minne over Christian August, som faktisk var tiltenkt som konge over både Sverige, Danmark og Norge....

    Verden er liten - særlig i Norge, sier vi ofte.
    Jeg kjenner faktisk to blad Huth - eldste var EDB-sjef på Glomma Papp og junior en tidlgere kollega.
    Ellers er vi titt og og ofte i Fredrikstad og elsker Gamlebyen.

    Ha en flott uke

    btw - Håper dere hadde en herlig middag.
    Første uke i oktober skal vi besøke våre franske blogvenner nok en gang. Så herlig..

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.