onsdag 15. september 2010

Plommehøst på Cicignon





I dag var det plommehøsting i min barndoms have. Jeg tror faktisk ikke jeg har vært med på så mange innhøstinger, for treet er høyt og gammelt, så det var ikke arbeid som ble overlatt til unger. Faren min
har hatt ansvaret for frukten i haven, og helt til i fjor sommer, i sitt 95. år,  holdt han på tradisjonen.
I år bunget treet av fine, store, søte victoriaplommer, men ikke så veldig prega av rødme som før om åra. Sola har ikke akkurat gjort så mye av seg i sommer.





Mens jeg plukka, virra det stadig en admiralfivril* rundt meg, og da vi tok en rast, kom småfuglene. Særlig en kjøttmeis var ivrig på  å sette til livs det saftige fruktkjøttet.






Nesten hele treet ribba for plommer, og en velfortjent pause venter...






Et par plommer ble hengende igjen til Frøya!
PS Det er ikke jeg som står mellom greinene, men stammen som er sagd av. DS

*
Jeg vil fra nå av bruke det gamle norske ordet fivril for sommerfugl. Det passer så mye bedre- og jeg er ikke alene om å synes det er vakkert. I kåringa av det beste ordet i norsk språk på Forfatterloggen, ble fivril foreslått:



FIVRELD
Vi er som to øre fivreld
Frå glede til glede flyg vi, honning av gledeblomar
-glede-essensen – syg vi.
Vi er som to øre fivreld.
Vårt liv er så lang ein sommar,
jorda så vid ein hage,
og hagen er eit hav av blomar!

( Haldis Moren Veesaas)

5 kommentarer:

  1. Heldig du som kan høste så fine plommer.
    Klem

    SvarSlett
  2. Det ser altså bare så HERLIG ut.

    Din far må være ufattelig sprek som har klart så mye i så mange år.

    Du må ta en tur innom hos meg i dag, for der finner du resultatet av prosjekt bokmerke. Det ligger også en liten hilsen der.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  3. Koslig med gamle hager og staselige trær.
    Jeg har vokst opp med ordet fivreld for sommerfugl. Et ord jeg nesten hadde glemt til jeg så det igjen på bloggen din. Et flott ord vi må ta vare på i likhet med mange andre ord som er i ferd med å bli borte fra det vakre språket vårt.

    SvarSlett
  4. Ja, det er sant, fivreld er eit vakkert ord:) Plommene ser gode ut, på vårt viktoriaplommetre heng plommene aldeles grøne enno.... spørs om dei blir modne i år....

    SvarSlett
  5. Fivril - så vakkert!

    Flotte plommer, hva skal du lage med dem, tro? Våre plommer har vært fulle av skurv i år, det har bare vært noen få fine.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.