tirsdag 14. september 2010

Folketro og sagn

Ikke helt ved ren tilfeldighet er det jeg går og grubler over å gå i gang med å fordype meg i kunnskapen om alle naturvesenene som vi i Norge er vokst opp med. Det er en ide å ta for seg hver og en og lage personlige tolkninger av dem. Flere kunstnere har gjort det opp gjennom tidene, og vi har hatt glede av å ta del i deres beskrivelser, både i tekst og bilder.
Per Ottesen, forfatteren av boka Huldra, Sagn og tradisjoner om de underjordiske, skriver i forordet:
Jeg kan heller ikke underslå at jeg, og mange med meg, finner det både interessant og spennende å sette seg inn i denne tradisjonen som har slike solide røtter hos oss.

Jeg er en av mange med han...
Vette er en fellesbetegnelse for alle overnaturlige vesener fra gammelnordisk tid av, og forskjellen på vettene er vektlagt etter hvor man finner dem. Landvette og vannvette er de to vanligste kategoriene.
Kilde: Wikipedia
Lista med skikkelser er lang:

Nøkken
Fossegrimen
Havfrua
Alvene
Draugen
Sjøormen
De underjordiske
Nissen
Tusser
Dverger
Oskoreia
Troll
Jutul
Huldra
Dvergene og Kvernknurren
Maremelen, havhesten og havmannen
Draken og Linnormen
Mara
Riser
Varulv og Mannebjørn
Trollkatt og Dradokke
Utburden og Deildegasten
Byttingen
Vardøger
Hekser
Fanden

og mange av dem kan jeg ingenting om...


Theodor Kittelsen: Nøkken. Illustrasjon til Troldskab,
penn lavering og blyant, Kristiania 1892

Ernst Josephsons «Näcken» fra 1882-1884

Hans Gerhard Sørensen: Fossegrimen

En havfrue av John William Waterhouse 1905

Älvalek, «Alveleik», (1866), av August Malmström

Ängsälvor, (1850), av Nils Blommér

Sjøtroll/draugen, Theodor Kittelsen, 1887
Maleriet «Åsgårdsreien» av Peter Nicolai Arbo (1872)

Jutulen av Peter Nicolai Arbo (1872)

«Huldra forsvant» av Theodor Kittelsen (1857-1914)


Se også: http://oaks.nvg.org/ne50.html

4 kommentarer:

  1. så morsomt att du tenker studere dette,folketron är så spännande.Jag tror att du kommer frem till precis som jeg att det inte er lett finne ur av dette galleri av naturväsen.Deras roller flyter i verandre,og samme sagn svever rundt i norden og där det skrives ned,har traktens mest kände naturväsen huvudrollen.
    kram

    SvarSlett
  2. Dette blir spennende å følge med på.
    Nydelige bilder, ser du har med Nøkken, et bilde som alltid har fascinert meg.
    Ønsker deg en fin tirsdagskveld.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  3. Spennende, dette gleder jeg meg til å følge med på. Det er en magisk og fenglsende verden å trå inn i.

    Litt sen tilbakemelding, men takk for at du linket til innlegget mitt om Huldra. Det kom besøk fra bloggen din :) Nå skal jeg linke til ditt innlegg også, sent, men godt.
    (Etterhvert har jeg også tenkt å lage innlegg om nøkken og troll når jeg bare får tid).

    Ha en fortsatt fin kveld :)

    SvarSlett
  4. Dette blir spennende å følge med på. Folketro er alltid spennende, og vår kultur er preget av dette om vi vil eller ikke.
    Alltid verd å ta vare på. Gleder meg til fortsettelsen.
    Flott samling av malerier over samme tema. Jeg var ikke klar over at Arbo hadde malt "Åsgårdsreien". Alltid noe nytt å lære.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.