søndag 12. september 2010

Flere trua arter

.
Endelig har søndagen kommet. Innlegget ble ved en feiltakelse lagt ut før tida og lot seg bare ikke fjerne igjen sånn uten videre.






Dragehode, dracocephalum ruyschiana,  har store leppeformede blå blomster som sitter samla i et aks. De smale bladenes karakteristiske plassering oppover stengelen gjør planta lett synlig. Planta trives best i kalkrik jord. Dragehode er trua av moderne jordbruk og utbygging.
Størrelse15-(25)-50 cm. Sårbar.







Det er mulig å få kjøpt frø!



Honningblom, herminium monorchis, også kalt Musk Orkidé.
Den største trusselen er antatt å være endra praksis i landbruket. Drenering og nedbygging av kalkrike fuktenger og myr tar livet av arten. Planta er svært konkurransesvak. Det finnes bare et sted mellom 10 og 500 eksemplarere igjen i norsk natur.






Rundt  20 cm høy på slutten av juni.  Toppen har  20 til 30 klokkeformete gul - grønne blomster, med en dypt lobed utseende.
Blomstene produserer store mengder nektar, luktersom lukter honning.
Freda siden 2001. Kritisk trua.






Rød skogfrue, cephalanthera ruba,  forekommer i kalkfuruskog i et begrensa område på det sørlige Østlandet. I 2005 ble det registrert 71 skudd fordelt på bare 25 individer . Rød skogfrue er en av våre største og vakreste orkidéer.
Lengden er opptil 50 cm. Kritisk trua.







Alle bilder er lånte, og ved å klikke på dem, kommer siden de er henta fra, opp.

7 kommentarer:

  1. Nydelige bilder du viser oss. Må jeg nevne mer om all den flotte informasjonen du deler med oss?

    Jeg blir rett og slett litt redd når jeg leser om alt vi holder på å ødelegge av moder jords opprinnelge vekster og andre ting.

    Hvordan i all verden skal alt dette ende?

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  2. Hei igjen.

    Så koselig at du likte bildene.

    Det du finner av bilder på bloggen min, kan du bruke som du vil.

    Jeg har overhode ingen åndsverklov (he-he).

    Klem igjen

    SvarSlett
  3. Skal prøve å gjøre en innsats og få kjøpt disse frøa,har en hage som er opprinnelig fra begynnelsen av 1900 så jeg finner et passende sted til de
    Tusen takk for hyggelig hilsen inne på bloggen min
    Ønsker deg en fiin kveld

    SvarSlett
  4. Hej! Tack för din hälsning hos mej! :) Så vackra blommor! Hoppas verkligen att de får finnas kvar :)
    Ha en trevlig helg!

    SvarSlett
  5. Hei! Nå er fuglen din produsert i stoff og publisert på min blogg! Takk skal du ha for at jeg fikk benytte den.

    SvarSlett
  6. Heisan du ;0) Nå har jeg lært masse om plantefarging i bloggen din, så nå er det bare å sette igang med sanking av blomster og røtter . Herlig... Tusen takk for all informasjon, du er et levende leksikon. Takker så mye :0)))))))

    SvarSlett
  7. Takk for hilsen! Veldig hyggelig om du legger ut bildet mitt av fuglen din!!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.