mandag 29. august 2011

Mandagstema; Sensommer

.
Med så mye regn og grått vær de siste dagene, er det godt vi har noen småsoler i grøftekanten sensommerstid!


Landøyda Senécio jacobaéa




Landøyda er en flerårig plante tilhører slekten svineblom i kurvblomst familien. 30cm - 1m høy. Giftig for storfe og hest. 140 gram regnes som dødelig dose. Planten fører til leveskader. Dyr unngår den på beite da den er bitter, men tørket forsvinner bitterstoffene. Symptomer kan være: Feber, skjelvinger og muskelkramper, gulfargede slimhinner o.l.


Kilde: Wikipedia

10 kommentarer:

  1. Flott plante som lyser opp med sine gule skjermer. Litt skummel også vil jeg tro, spesielt for bønder som fremdeles bruker tørket for.

    SvarSlett
  2. Dejligt sensommer billede.. :-) Hav en god uge.

    SvarSlett
  3. Ja, dèt er jeg helt enig med deg i! Virkelig flott med gult i det ellers så grå været som råder for tida:o)
    Koselig og friskt bidrag!
    Heleneklem

    SvarSlett
  4. oi, jeg visste ikke at den var så giftig. Så nå lærte jeg noe nytt!! Takker for kunnskapen!

    SvarSlett
  5. Jaså den växten är giftig. Men den är väldigt vacker som din bild oxså är :)

    SvarSlett
  6. Ja, vill inte solen lysa på himlen så får man nöja sig med solarna på jorden. Vackra blommor!

    SvarSlett
  7. Takk for bloggbesøk! Hyggelig å høre fra deg. Så blir vi to som skal "gjøre noe" med primstav. Jeg har jobbet på bygdetunet her i sommer. Så artig. Nå sitter jeg her med en kopi av en kopi osv av en håndtegnet primstav m alle messer og merkedager nedskrevet. Skal gjøre noe med det i tekstil, men vet ikke hva enda.... Som vanlig har du nydelige bilder på bloggen, og jeg må se å få høstet krydderurtene mine!!

    SvarSlett
  8. Vakker plante der i grøfekanten!

    SvarSlett
  9. Solgult i grøfta er lekkert! :-D

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.