fredag 19. august 2011

Blomstrende fredag, symfoni i hvitt og rosa

.



Jeg fant faktisk navnelappen - nederst i den usorterte bunken i en pose i skapet på verandaen! Det må være en physostegia virginiana.





Jeg kunne egentlig tenke meg å flytte plantene fra medisinurtebedet til et bed ved siden av steintrappa der de andre rosa og lilla plantene er. Så jeg fant fram litt informasjon om stell:

Omsorg for Falsk dragehode som den populært kalles:

    •    1 Klipp av gamle blomsterstilker. 


    •    2 Fjern gamle blad på våren.
    •    3 Gi litt organisk gjødsel på toppen av jorda tidlig på våren. 


    •    4 Hypp rundt, men ikke på toppen av plantene om våren. 


    •    5 Vann godt ukentlig til jorda er helt fuktig om sommeren.
Planting:
    •    1 Plant falske dragehode i full sol i godt drenert jord. 


    •    2 Legg litt organisk gjødsel i plantehullet. 


    •    3 Plasser plantene ikke dypere enn de var i potta. 


    •    4 Sett plantene 2 meter fra hverandre. 


    •    5 Hypp rundt, men ikke på toppen av plantene med organisk kompost. 


    •    6 Vann godt til jordsmonnet er helt fuktig. 


Ja, det spørs om det kan bli vellykka, for rundt trappa er det ikke full sol, men vandrende sol gjennom bladverk, ellers virker den flittig og er lettstelt!
.

4 kommentarer:

  1. Åååå, denne er nydelig! Blomstrer også hos meg.. akkurat nå.

    SvarSlett
  2. Hei igjen. Det er en Veronica.. akkurat nå finner jeg ikke navnelappen. Melder tilbake om den dukker frem fra glemselen! Ha en deilig helg!

    SvarSlett
  3. Jeg fant navnelappen, og det må være physostegia virginiana som jeg har - den finnes i nyanser i fra hvitt til dyp rosa!

    SvarSlett
  4. Väldigt vacker! Här blommar höstanemonerna just nu. Ha en trevlig söndag!

    Kram

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.