fredag 12. august 2011

Elvesingel fremdeles i det blå

.
I våres planla jeg å få lagt elvesingel rundt veksthuset denne sommeren. Lite ante jeg da at dagene ville bli fylt opp av andre gjøremål ennå kjøre trillebår med singel.
I går kontakta jeg tre forhandlere hvorav to ga meg totalt forskjellig svar på følgende spørsmål:

Jeg vurderer å ha elvesingel rundt veksthuset i haven som har en del bladfellende busker og furutrær rundt. Er det tilrådelig mtp renhold av barnåler og bladfall om høsten?

Første forhandler råda meg på telefon til heller å bruke små, knuste stein.

Andre forhandler skrev i en e-post:
Går fint å bruke elvesingel til dette ja.
Vi har blant annet brukt det som bunndekke i et plantefelt vi har i vårt utendørs showroom,
Og her er det både løvfellende og vintergrønne prydbusker.
Bare å komme og se på dette evt.

En landskapsarkitekt sa 'Glem det' kort og konsist!
Jeg har selv elvestein, hvilken størrelse er jeg usikker på, men det er ikke de minste. Det dukker opp ett og annet ugress, men det fjerner jeg med å dryppe litt kokende vann på. Men jeg har ikke mange bladfellende trær der. Det som kanskje kan være ulempen med bladene som faller ned (i tillegg til at det legger seg oppå steinen, er at det legger seg nedimellom og etterhvert danner jord. Grobunn for ugress. De få bladene som faller fra vårt morelltre, blåser gjerne bort med høststormen. Er nok verre med furunåler;) Lykke til. Jeg er veldig fornøyd med elvestein;)
Hva gjør man da? Jeg har ennå ikke helt bestemt meg, men som jeg skrev tilbake på e-post til forhandlerne:
Nå blir det likevel ikke noe av turen i dag. Den er utsatt. Ved første anledning tar vi en tur før vinteren kommer - skulle nesten tro den er rett rundt hjørne etter været i dag å dømme!!!!

Er det flere som har erfaringer å dele med meg. Se på bildene under og kom med forslag. Det er området rundt tre sider av veksthuset og rundt Frøyas fontene jeg vil dekke til. Urtebedet på baksiden har jeg andre planer for. Her skal jeg lage små 'piper' av torvblokker for å støtte opp alle de høye plantene som nå ikke lenger klarer å stå oppreist på egenhånd. Noen kan jeg jo fylle opp med jord og plante lave urter i også.
Mellom 'pipene' skal jeg ha stier av bark. Blir det mindre luking på denne måten - og mer orden?
Jeg vil tro det, for sånn som det er nå, vil jeg ikke ha det!

Altså singel - forhåpentligvis - foran veksthusdøra og øst - og vestsiden. Bildene er tatt på morrakvisten, så sola står noenlunde i øst!




Erteblomstene i bedet rundt Frøyas fontene, femstjerneformen på bildet over:

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.