onsdag 24. august 2011

Mandagstema; Nedenfra

.
Jeg husker så godt første gangen jeg tok et bilde i froskeperspektiv. Det var av Eifeltornet i Paris. Jeg la meg ned på ryggen midt under tårnet med mennesker passerende i alle retninger rundt meg. Bildet har jeg fremdeles, men det er et lysbilde - og for øyeblikket har jeg ingen mulighet til å overføre det digitalt.





Bildet over er fra et herskapshus i Kasbah i Marokko der flere kjente filmer er spilt inn. Det er ikke bare i Norge vi finner nydelig dekorerte tak. Tradisjonen er lang og  farverik i Marokko også. Nå er malingen bleka av åras løp. Det skal likevel ikke mye fantasi til for å skjønne at dette må ha vært et fantastisk rom.
Det er interessant å tenke tilbake på hva elevene en gang skrev i rapporten etter at vi hadde vært på studietur til Praha. Du har lært oss masse, men det vi vil huske aller best, er 'se opp'. Vi hadde aldri i verden fått sett så mye av byens skjulte skatter hvis du ikke hadde lært oss å heve blikket!





.

5 kommentarer:

  1. Du verden, her var det virkelig nøysommelig håndarbeid! Vakkert motiv:o)

    Heleneklem

    SvarSlett
  2. Synd du ikke kan vise det bilde fra Eifeltårnet, må ha vært en spektakulær utsikt oppover sånn liggende midt under!
    Men taket du har fotografert er vakkert, og du har helt rett i at en får sett mye mer om en hever blikket :)

    SvarSlett
  3. Bello lugar y muy lindo paseo.Besos.Olga.

    SvarSlett
  4. Ja man missar mycket om man går och tittar i backen. Ett problem i vissa städer är ju all hundskit som man måste kryssa mellan, då är det svårt att titta uppåt... ;-) Jättevackert tak!

    Kram

    SvarSlett
  5. Vilket fantastiskt tak! I det rummet måste man nästan ligga på rygg för att kunna studera det.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.