lørdag 20. august 2011

Hvem gjør jobben?

.



Da vi kom hjem fra ferie, hadde gresset grodd - og til de grader! Jeg hadde jo både kalka og gjødsla før vi dro. Her måtte gressklipper, rive, kantklipper og trillebord fram fra glemselen.
Og det ble ikke nok med én gangs klipping! Etter raking sto store tuster rett opp som striper i plenen.
Fra  'Trädgårdsfredag' sang det i ørene mine : For å få en perfekt plen, må det gjødsles, vannes og klippes, gjødsles, vannes og klippes, gjødsles, vannes og klippes, gjødsles, vannes og klippes, gjødsles, vannes og klippes... og gresstående skal være 2 cm! Gressklippreren vår har alltid stått 4,5 - der var den 'fastna', for gresset skal ikke være kortere enn det, er Herren i haven sin oppfatning. Jeg klipte 2 cm, og resultatet er nå en tørr og gul plen, men snart kommer regnet....og gjør den saftig, fin og grønn!

Jeg hadde tatt vare på et lørdagsbilag til Dagbladet mens vi var på tur. Det er sporløst borte nå ... der det sto om arbeidsfordelinga i norske haver. Det er visstnok herren som klipper hekken. Det sto svart på hvitt, kan jeg huske. Jeg prøvde meg en gang på det også. Snaua hele tujatrærne. Det ble ikke lenger noen skjerming mot gata, men glissent og med innsyn langs hele veien. De er ikke blitt frodige før nå. Det er ikke bare bare å løfte den tunge elektriske hekkesaga høyt over hodet samtidig med å være påpasselig og nøye med formgivinga.
Så her i haven blir oppgavene fordelt etter styrke og muskelmasse, ikke etter interesse og iver! Tunge løft må vi være to om.
Det var forøverig veldig artig å lese om hvem som gjør hva rundt omkring - det er vanskelig å bli kvitt de gamle rollemønsterne. Det er som oftes, som jeg en gang illustrerte på IF, vi som er i flertall av interesserte, og vi får det som regel veldig flott til. Men om det er en enkel mann bak haven - når han til topps og får 'internasjonal' ry. Det samme gjelder i kokkeverdenen, strikkeverdenen og haveverdenen. F. eks. alle kjenner Finn Schjøll... hvem kjenner navnet på tilsvarende kvinnelig gartner? Et lite a propos... vi har noen engelske damer.... sant, skal være sant!
Og min favoritt er
Gertrude Jekyll was a garden designer and one of only two women among the first recipients of the Victoria Medal of Honour in 1897.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.