torsdag 25. august 2011

ABC - Scandinavia; Negl og nellik

.


Det er en indoeuropeisk rot, (o)nogh, som er blitt til negl, Tysk Nagel og russisk noga, fot - det russiske ordet har opprinnelig betydd klove - og dessuten russisk nogotj, negl. På gresk heter en negl ónyxos, som onyksen har fått navnet sitt fra, fordi den har en farve som en fingernegl. Ordet nagle er samme ord - på tysk betyr Nagel både 'negl' og 'nagle'. I mellomhøytysk finnes ordet negelke, en diminutivform av Nagel, som er blitt til Nelke, nellik. Fordi nellikfruktene ser ut som som nagler, fikk de dette navnet, som senere ble overført , også til prydblomsten. Når kryddernelliken på engelsk heter clove, henger det sammen med det franske navnet clou de girofl, for clou betyr spiker. Girofle kommer av carophyllon.
Kilde: Levende ord av Johan H Rosbach

Hva ordet carophyllon betyr sier forfatteren ingenting om, så det var jeg nødt til å google!
Det er et farvestoff i pulverform fra brunt mot rustrødt til dyp gul. Brukes i dyrefor for å gi glød til f.eks. fiskekjøtt og eggeplommer. Mer var det ikke lett å finne!

.

3 kommentarer:

  1. Tænk, at onyx har fået navn efter fingernegle. Jeg troede, at onyx altid var sort, men det er åbenbart ikke tilfældet, for de havde vel ikke sorte negle i oldtiden ;-) Der er nu ingen af de varianter af onyx, jeg har fundet billeder af, der har en farve, som jeg ville bryde mig om, at mine negle havde, men de lyseste kunne godt ligne den farve, som nogle dyrs klove har.

    SvarSlett
  2. Sikken et dejligt blomsterflor - og sikke mange muligheder der er med planternes anvendelse - det er fascinerende.

    SvarSlett
  3. Interessant!
    Det at plantene kan brukes til så mangt er som Donald sier fascinerende :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.