torsdag 18. august 2011

ABC - Scandinavia; Margeritt og margarin

.


På Kanariøyene vokser margerittene vilt. Navnet betyr ' perle', som på latin heter margarita - det som er blitt til pikenavnet Margareta, Margit og Grete - på gresk heter perlen margarítes eller márgaron. Det er den hvite farven som har gitt blomsten navn, på samme måte som den har gitt navnet til fettsyren acide margarique i Frankrike for snart to hundre år siden. Under den fransk-tyske krig var det smørmangel, og i slike tider er som kjent oppfinnsomheten stor. Kjemikeren Hippolyte Mège-Mouriès fant da opp en smørerstatning som fikk navnet margarine.
Klipp fra boka Levende ord av Johan H Rosbach






Ville margeritter på La Gomera. Dette er fra den første turen vår, tror det har blitt enda to etter det...

Det er på grunna av at jeg går surr i alle turene våre reisebloggen er kjekk å ha. Jeg får ta en sjekk om det stemmer.
( Det stemte ikke > Har vært på La Gomera to ganger, først i 1996, så i 2006).

Ukas sitat
Glemte forrige sitatet forrige uke!

Men det man ikke dør av, blir man sterkere av.
.

6 kommentarer:

  1. Jeg lærer stadig noe av innleggene dine... Også er ukas sitat så sant som sagt - "Det man ikke dør av, blir man sterkere av." Klem fra Rosen

    SvarSlett
  2. Ny informasjon for meg dette :)
    Vakre blomar iallefall :)

    SvarSlett
  3. Heisann, vi vurderer å reise til La gomera, kan du skrive litt fortelle om dine erfaringer ?

    SvarSlett
  4. La Gomera-post skal bli, se bilder på Vilt og vakkert på reise i mellomtida. Vi har faktisk tenkt på enda en reise til vinteren... hvis det ikke blir Grand Canaria, der vi aldri har vært før!

    SvarSlett
  5. Hvordan ligger det ann med Gomera innlegget ?

    SvarSlett
  6. Heisann!
    Som du sannsynlighvis har sett, la jeg det ut i stad. Brukte litt tid på å se om jeg kunne finne noen bilder fra 2006, men de må være på den gamle harddisken.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.