lørdag 27. august 2011

Med inspirasjon fra Cordoba

.
Da vi var i Cordoba høstferien 2009, ble jeg veldig fascinert av gårdrommene, kalt patio, i byen. Alle veggene var dekka med pelagoniaer. Det var et praktfult skue!
Nå har ikke huset vårt noe gårdsrom, men en fin terrasse der jeg har hengt opp et espalier med 16 sinktpotter i pyramideform, kjøpt for slikk og ingenting på restesalg i fjor. Espalieret som ikke har vært brukt på mange år, fant jeg i garasjen, og krokene lagde jeg av noen kjempelange skruer jeg har arva av onkelen min. Det er utrolig hva alt han sparte på, er kommet til nytte i åras løp!
Å få tak i 16 pelargonia-stiklinger i en fei, lot seg heldigvis gjøre ved hjelp av en god kollega, en nabo, en venninne, en søster, en kommunal beplantning og et plateutsalg! Med litt hønsemøkk i jorda, håper jeg de små plantene vil vokse seg store og sterke og bli til glede for alle som går forbi.
Når sant skal sies, kjøpte jeg 17 sinkpotter. Den siste har jeg hengt i krysset for avskivingslistene på skapdrivhuset.






http://www.andalucia.com/cities/cordoba/patios.htm
http://snl.no/Spania/arkitektur






Lady Plymouth kjøpt på Slettevoll Hagesenter 15. august, blomster ikke ennå!
.

1 kommentar:

  1. Kjempestilig! Og for en spennende idè!
    Det blir nok et skue når pelargoniene blomstrer :)
    Sinkpottene var skikkelig fine!

    Fortsatt god helg :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.