mandag 10. mai 2010

Hvorfor er noen hvitveis røde?







Jeg har lett litt på nettet og ikke funnet noen god forklaring på hvorfor hvitveisen enkelte steder blir rød. Litt bortenfor der jeg bor, er det tre felt med hvitveis etter hverandre, og det midterste har røde blomster. Hvorfor blir det sånn? Jordsmonnet og andre vekstvilkår ser ut til å være akkurat de samme!






Her er hva jeg fant:
Når blomstringen nærmer seg slutten blir ofte blomsten rød eller rosa, og selv nyutsprungne blomster kan få slik farge. Hvitveisen kalles også for kvitsymre, ordet symre betyr ”den som varsler sommer”.
http://www.vea-fs.no/detgronneliv/var-i-skogen-med-hvitveis-og-g/

2 kommentarer:

  1. Hei, hei
    Jeg vet nok ikke noe om dette.
    Den som kanskje vet noe er Moseplassen,
    har du sjekket med henne?
    Ønsker deg en strålende uke.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  2. Hej!

    Länge sen jag var var här, men såg att du också är med i moseplassens frk lök-konkurranse.

    Jag vet inte säkert, men gissar att det är något i jorden, tex någon lera, som gör det. Jag minns att vi som barn plockade hvitveis och satte i vatten som vi hällde karamellfärg i, och då blev sippan blå eller röd eller vilken färg vi nu hade haft i vattnet. Så den verkar ta upp färg bra!

    Ha en bra långhelg!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.