onsdag 12. mai 2010

Einer, ABC-tema, urter






Fra Den herlige Urteboken fra 1628



Cap 88 Om Einer, Juniperus connunis

Den er temperert varm og tørr i den andre grad.
Der er av to slag en stor og en mindre.
Til å brenne vann skal det skje av de modne
og svarte bærene om høsten.

Den har 28 dyder:

✥ Begge slagene er tjeneslige for dem som ikke kan late sitt vann.

✥ Røken av denne fordriver ormer og forgiftninger.

✥ Einerbærolje er god til krumme ledd, podager på hender og føtter eller dem som har sykdom og verk i hoftene, derom årsaken kommer av kulde. Drikkes med varm Vin og smøres på der verken er.

✥ Den som har blodsott må drikke 1 kvintin Einerbær med varm Vin morgen og aften.

✥ Kvinner som har sin tid for meget skal drikke 4 eller 5 slurker Einebær med varm Vin morgeb og aften, så stilles det.

✥ Man tar 4 eller 5 slurker av dennes Olje i varm Vin, og drikker det tidlig om morgenen. Derefter faster man i 4 eller 5 timer, så renser det en forstoppet mave for all kulde og urenheter som er samlet i maven, og som kan gi menneskene stor hodeverk og hodets flytelse som derefter blir gift og forgiftninger. Den samme væske faller ned i brystet og for noen i armene og hendene slik at årene og senene dras sammen. Alle disse forannevnte krankheter fordriver og fjerner denne Olje. Hun varmer brystet, fordriver hoste som kommer av kulde og gir lyst på mat og drikke. Man må også smøre navlen og maven. Dette gjøres ved et godt og varmt ildsted.






Det er to einerbærbusker på tomta - begge er tatt som bitte små fra skauen. Den ene er tett og kan få søyleform, den andre er mer glissen og kan få kremmerhusform.


Flere innlegg på E hos Petunia:


12 kommentarer:

  1. Enbär är en fantastisk växt! Jag gjorde ett inlägg på min blogg i mars (tror jag) om enbär, men det inlägget skulle definitivt kunna kompletteras. (kommer ihåg att jag har några samiska recept uppskrivna med enbärs-kurer)...men kul att få läsa mer om dessa enbär! :)

    SvarSlett
  2. Einer har jeg absolutt tro på! Finnes det f.eks. noe som lukter bedre? Og einebæra er et fantastisk krydder til vilt. Her i Troms er det mest av krypeiner. Det er det til gjengjeld masse av. Jeg var alltid så imponert over søyleeieneren når jeg kom lengre sør. Tidligere laget man einelåge og skyllet håret i. Det skulle gi kraftig og glansfullt hår, motvirke håravfall og flass. Et flott tema du har valgt til ABCen din!

    SvarSlett
  3. Einer lukter så godt!!! Og det er en fin busk også. I nærheten av mitt barndomshjem,vokser det en einebusk som er kjempestor. Minst 8 meter. Jeg har aldri noe annet sted sett en som er så stor.
    Ellers har jeg alltid for vane å havne utenfor stien må bakse meg gjenneom einer og kratt når jeg er på tur:)

    SvarSlett
  4. Enebær dufter så godt og smager dejligt i en sammenkogt ret....
    At den i gammel tid blev brugt til så meget andet vidste jeg slet ikke :-))
    Ha' en fin dag

    SvarSlett
  5. Og så er det også den, man laver Gin og Genever af. Og en G&T er jo ikke dårligt i ny og næ!

    SvarSlett
  6. Einer lukter fantastisk godt:)))

    SvarSlett
  7. Helt vidunderlig herlig lesing som vanlig.
    Jeg glder meg hver uke til å lese disse historier du har funnet frem om gamle urter.

    Vi har også noen einerbærbusker på vår sommertomt. De lukter skjønt og vi anvender bærene som krydder.

    Min E:
    http://toraamusic.blogspot.com

    SvarSlett
  8. Einer er så fine! Har planer om et par busker i haven min. :)

    SvarSlett
  9. kvinner som har sin tid for meget ..ja de fikk sagt det før. Hadde vist trengt litt om dagen ;O)

    SvarSlett
  10. Enar är vackra och fina buskar. Doftar gott gör de tycker jag...
    Fina bilder och informativt inlägg!
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  11. Utrolig lærerikt! Forstår at einer kan brukes til så mangt.
    Vi bruker å plukke einebær på høsten - de setter en ekstra spiss på sauser.

    SvarSlett
  12. Det er godt at komme på plante-genkendelses-kursus her! Flotte billeder er det også. Sikke mange ting, man har brugt den til! Nu er det mest rygning eller røgning; fisk, skinke, som "ryges" med enebær får en dejlig duft.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.