mandag 10. mai 2010

Frøyas grunnstoff




Vanadium (grunnstoff med kjemisk symbol V og atomnummer 23. Atommassen (u) er 50,9.) Klikk på bildet for å få mer informasjon.






Vanadis er et navn fra nordisk mytologi på skjønnhetens gudinne. Hun er bedre kjent under navnet Frøya. Når forsker Sefstrøm valgte å oppkalle grunnstoffet etter henne, skyldes det sikkert alle de vakre farvene som vanadiumforbindelser har. Farven avhenger av oksidasjonstallet til vanadium, løsemidlet og ligander i løsningen.




Vanadinite fra Mibladen, Marokko



Vanadinite er et mineral som tilhører apatittgruppen av fosfat med den kjemiske formelen Pb5 (VO4) 3Cl. Det er en av de viktigste industrielle malmforekomstene av metallet -vanadium og en mindre kilde til bly. Et tett, sprøtt mineral som vanligvis finnes i form av røde heksagonale krystaller. Det er et ganske uvanlig mineral dannet av oksidasjon mellom bly og malmen. Først oppdaget i 1801 i Mexico. Vanadinite har siden blitt funnet i Sør-Amerika, Europa, Afrika og andre deler av Nord-Amerika.
Kilde : Wikipedia








http://www.regione.piemonte.it/parchi/junior/schede/vanadite.htm

Vanadite er  Pb4 (PbCl) (VO4) 3 = Vanadium pentoxide 19,4, bly protoxide 78,7, klor 2.5 
har krystallstruktur og globular form. 
Farven er rubin-rød, brun, gul, gjennomsiktig til ugjennomsiktig. 
Kilde: http://www.miningbasics.com/vanadite-and-amblygonite-composition-crystallization-structure


3 kommentarer:

  1. Interessant, dette var ukjent for meg.

    Jeg har en krystall som ligner på den på bildet, men er ikke sikker på om det er den samme. Kan ikke huske navnet på krystallen min på stående fot (den ble kjøpt navnløs, senere fant jeg navnet i en bok), men det kan jeg finne ut.

    SvarSlett
  2. Heisann!

    Dette var nytt for meg også. Mye kunnskap læres ved en tilfeldighet. Kom over det på nettet!

    SvarSlett
  3. Hei igjen :)
    Krystallen min er rødbrun aragonitt. Kan ligne litt i struktur og farge på bildene over.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.