torsdag 13. mai 2010

Elvesingel - fordeler og ulemper





Jeg har planer om å anlegge stier av elvesingel rundt drivhuset og Frøyas fontene som er stjerneformen på det midterste bildet. Det grønne i forkant av stjerna er ugress, jeg skal fjerne. Underlaget er for det meste fjell bortsett fra inngangspartiet der det er sand over jord.
Grunnen til at jeg ønsker elvesingel er kun estetiske, så jeg er litt i tvil om det er det mest praktiske.
Jeg har bedt en kollega som kan mye om have, om råd, men er det noen som har erfaring med rensing av den type stier eller haveganger. Er det vanskelig å holde dem rene for løv og barnåler?
De fleste trærne er hogd, men fremdeles står det noen høye furutrær på tomta til naboen. Noen bjørketrær fikk stå ved dammen, og rundt rosebedet vokser det furuer jeg holder nede ved å klippe skuddene hvert år. Dessuten finnes den en del små eiketrær på tomta i tillegg til magnoliatrærne som feller store og mange blader om høsten.
Hva er smartest når det gjelder størresle, 45-60 mm eller 60-90 mm?


2 kommentarer:

  1. Jeg har selv elvestein, hvilken størrelse er jeg usikker på, men det er ikke de minste. Det dukker opp ett og annet ugress, men det fjerner jeg med å dryppe litt kokende vann på. Men jeg har ikke mange bladfellende trær der. Det som kanskje kan være ulempen med bladene som faller ned(i tillegg til at det legger seg oppå steinen, er at det legger seg nedimellom og etterhvert danner jord. Grobunn for ugress. De få bladene som faller fra vårt morelltre, blåser gjerne bort med høststormen. Er nok verre med furunåler;) Lykke til. Jeg er veldig fornøyd med elvestein;)

    SvarSlett
  2. Estetiken kan vara värd mycket jobb i sig själv, tycker det låter fint ut. Men jag blev imponerad över fallet, hur bratt det är hos dig, det har jag inte tänkt på tidigare när du visat bilder. Du måste ju vara rena berggeten :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.