mandag 17. mai 2010

Finstasen på - nå skal det feires!




Bunaden min er en Østfoldbunad fra 1977. I åras løp er den blitt stasa opp en del, så bunadspolitiet ville nok ha utstedt bøter dersom det ville vært mulig!
I 1998 sydde jeg et forkle med utgangspunkt i et sjal. Det opprinnelige forkleet har jeg ikke særlig sansen for. Det er jeg ikke alene om, så svært mange bruker ikke forkle. Rosa midt på forkleet er inspirert av et rose på tina mormor fikk da faren hennes kom tilbake fra et besøk, sannsynligvis i Bergen. Tina er rosemala med typisk dekor fra Hordaland.






I halsen har jeg både ei sølje fra Østfold og ei fra Trøndelag - jeg syntes den var så fin at den måtte jeg bare ha før jeg fikk bunad!
I livet har jeg sølvbelte, og i det har jeg festa med en Østfoldroseknapp et rustrødt pyntelommetørkle i silke.






Jeg har kape også. Den bruker jeg på ekstra kalde dager. På dager det er litt kaldt, har jeg på meg ei kofte spesialdesignet og strikka av en kollega. Den holdes sammen av en dobbelknapp av Østfoldrosa og hjertenål.







På fingeren har jeg en nydelig gullring smidd i smia til huldresølv med grønn peridotstein (noen av verdens største og vakreste peridoter, med edelsteinskvalitet, kommer fra Åheim, på Sunnmøre) og en sølvring med amazonitt- plate (den kommer nok ikke fra svigermors barndomshjem på Øvretveit i Drangedal der det er store forekomster av den) kjøpt på studiereise i Moskva. Rundt håndleddet har jeg et arvet sølvkjede med en søt sjarms: gjøkur. Det er et minne fra tante Helene.

Så når alt er på, føler jeg meg virkelig fin!

Se Østfoldbunaden i opprinnelig utgave:


Se filmen En bunads historie

Om ordet bunad kan jeg fortelle at det kommer av å bu - på norront búnaðr som har noe med «utstyr til hushold», «klær» å gjøre. Så da er sammenhengen ganske klar.


På oppfordring fra Annette, så kommer en fotosession her inspirert av filmen En bunads historie.





Så noen dansesteg....




7 kommentarer:

  1. Gratulerer med dagen :-))

    Og et billede af dig i din bunad vil være helt ok ;))

    SvarSlett
  2. Gratulerer med dagen! Hipp hurra, og kjempehyggelig å få se bunaden din :D

    Nå er omsider presentasjonen av Frøken Løk på plass, kjempekoselig at du er med!

    SvarSlett
  3. Mamma har et sånt sølvkjede som du har på bildet med søljene. Det var brukt som klokkekjede av en eldre slektning. Klokka er det visst også liv i, mener jeg å huske.
    Den trøndersølja di mener jeg har et bestemt navn, men siden Adresseavisen skiller mellom papir- og nettutgave finner jeg ikke referansen i farta.

    SvarSlett
  4. PS
    Forkleet til Nordlandsbunaden er ikke så dumt egentlig, flagrer litt mye i vindkastene kanskje. Og sølv er det lite av, jeg har bare litt arvegods i halsen
    http://ladybikersinn.blogspot.com/2010/05/slvpuss-og-slje.html

    SvarSlett
  5. Oh, så fint! Jeg hade en hardangerbunad som barn men har bare barnesöljene kvar.
    Söljen som jeg har på min blogg fick min mormor till konfermationen.De hade inga bunader,Hauginanerne skulle ikke pynte sig men vere svartklädde.

    SvarSlett
  6. Hei!
    Jeg er ei jente på 15 år som skal få Østfoldbunad. Jeg synes dessverre det er litt lite broderier på den, men du har jo en vakker løsning; brodert forkle! Er det mulig å bestille et slikt forkle av deg? Hvis så, send meld. på 45671190 eller marie_kriztine@hotmail.com
    Mvh Marie :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.