søndag 29. august 2010

Ut og stjæle stiklinger!

.




Det er så godt å vite at man aldri skal ha dårlig samvittighet for å stjele stiklinger. Er det noe som frister, kniper jeg frimodig av en liten og gir den et så godt hjem jeg har muligheten til.
Jeg vet ikke hvor det kommer fra at dette er helt lovlydig.
I Skottland ble jeg skreket "Shame on you!" etter da jeg lurte til meg noen frø fra en valmue i en botanisk have som en baron, hertug eller jarl hadde skapt ved å sanke frø og ta planter med hjem fra fremmede land. Da måtte jeg påpeke at jeg var bare var en lommetjuv sammenliknet med havens opphav! Han tok for seg i form av "båter lasta fulle" med frø...

Søk på goodle ga dette resultatet:
Avleggere, småplanter som oppstår ved at fastsittende, vegetative skudd slår ny rot. Forbindelsen med morplanten kan da senere brytes, slik at avleggeren blir et selvstendig individ. På denne måten foregår det en vegetativ formering. Rotutviklingen kommer i gang når den nederste delen av skuddet er omgitt av fuktig jord. Man kan enten bøye skuddene ned eller skuffe jord opp omkring dem for å få det til. Når de nye røttene er kommet i god vekst, kan man så kutte forbindelsen med morplanten og plante avleggeren ut for seg selv. Det er stor forskjell på plantenes evne til å formere seg på denne måten. Ved den populære skikk å «stjele avleggere» hos kjente er det som oftest ikke avleggere, men stiklinger man tar.

Nå var jo ikke baronen, hertugen eller jarlen en bekjent av meg, men likevel har jeg den dag i dag ikke dårlig samvittighet!






Stiklingene har vokst en del på disse ukene, men bare nummer en og tre har kommet med blomster foreløpig.
Dette er hva jeg nærmest kommer en patio som betyr innelukket gårdsrom. Det er det ytre vindfanget ved inngangsdøra vår. Egentlig drømmer jeg om et skikkelig patio, men den drømmen lar seg nok vanskelig realisere. Jeg har alle opphengspottene- bare rommet manger. Med tida finnes det vel kanskje et råd med det også!

Og her er det mulig å få vite hva andre mener:
http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=500584&st=20
Og her kommer gode grunner til å ta med seg noen stiklinger hist og her:
Jeg har også tidligere prøvd å ta stiklinger herfra, pluss at jeg stjeler frø som en ravn. Uten at det noensinne har slått til og blitt noe utav det. Eller stjele? Jeg vet ikke jeg, For det første bidrar jeg til at buskene busker seg, og for det andre er jeg med på å fordele artsmangfoldet utover flere hender i tilfelle noe skulle skje med disse på Meyermarken. Man vet jo aldri?


Men hvor skikken med å stjele stiklinger kommer fra, fant jeg ingenting om!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.