søndag 6. desember 2009

6. desember - Andre søndag i advent

Andre søndag i advent - 6.desember



Oksen og lammet sto stille, de lyttet og lurte på 
hvorfor det var fremmede i stallen!






Når to små flammer brenner,
vi hører løftets ord,
om frelseren som kommer
med nåde til vår jord.







På Nilsemesse skulle skoene gjøres klare til jul!
Det er merkelig hvor mange "nye" sko som dukker opp i skapet. Kan aldri huske jeg har hatt dem på meg allesammen! Hva med dem som har ørten par å se igjennom og pusse før jul? Tross alt har jeg ikke unormalt mange sko, ingen skodilla her i går´n. Men jeg steller godt med undersåttene mine. Det skal være solide, gode kvalitetssko! Sko som tåler å bli brukt. Det har vært mange sorgfulle dager etter en skobegravelse i åras gang. Får et forhold til sko som har jobba for meg gjennom mange travle dager, trofast trått mil etter mil etter mil.








I går kveld hadde vi besøk, og de som kom hadde med seg en vidunderlig rose og elegante callaer.

Calla har jeg et litt spesielt forhold til. De gir minner om en skogstur vi hadde en påske på Kreta. Der blomstret callaene vilt, tett i tett, langs veikanten. Et uttrolig vakkert og selsomt syn.
Calla (Bog Arum, Marsh Calla) er plante i familien Araceae som inneholder kun én art Calla palustris. Den vokser i litt kjølige tempererte soner på den nordlige halvkule, i sentrale, østlige og nordlige Europa, faktisk i Øst-Norge, nordlige Asia og Nord-Amerika (Alaska, Canada, sammenhengende nordøstre USA).
Det er en flerårig rhizomatous herbaceous plante som ingefær og gurkemeie. Den vokser både i myr og ved tjern. Bladene har hjerteform, er 6-12 cm lange med en petiole dvs bladstilk på 10-20 cm, og de er 4-12 cm brede. Den grønn-gule inflorescencen er produsert på en 4-6 cm lang kolbe (spadix) omsluttet av et hvitt hylsterblad. Frukten er en klynge av røde bær, og hvert bær inneholder flere frø.
Planten er svært giftig når den er frisk på grunn av sitt høye oksalsyre innhold, men rhizom som Caladium, Colocasia og Arum er spiselig etter tørking, sliping, utvasking og koking.
Slekten omfattet tidligere også en rekke andre arter som nå er overført til egen slekt Zantedeschia. Disse plantene, fra tropisk Afrika, er imidlertid fremdeles ofte kalt "Calla liljer», men må ikke forveksles med C. palustris.
Her måtte jeg få hjelp av http://www.bio.uio.no/plfys/haa/leks/ til oversettelsen fra engelsk siden teksten inneholdt en del biologiske faguttrykk.
mmmmmm

1 kommentar:

  1. Ha en underbar advent!(Jag träffade Wenche igår när min man och jag var hos henne och köpte några julkort)Anja

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.