mandag 14. desember 2009

14. desember - Trolldeig

14. desember, advent

Den tredjevismannen het Melkior


Det er lenge siden jeg lagde figurer i trolldeig. Ungene var små, og vi hadde det fint sammen rundt kjøkkenbordet. Trolldeigfigurene skulle på et vis være store, barmfulle og frodige som Rubens kvinner i barokken.
Nå ligger engelen i en nattbordskuff året rundt, og dukker fram som en overaskelse hver gang skuffen blir datt ut. Den gjør seg godt der.







Blant alle juleutklippene mine fant jeg en oppskrift til små hjerter til å henge på juletreet eller på en dørkrans:

2 kopper hvetemel
1 ss tapetsklister
1kopp salt
3/4 kopp vann

La deigen hvile en time i romtemperatur. For små barnehender kan det var gunstig at deigen får tilsatt litt mer mel.
Kjevle deigen ut til 1/2 cm tjukkelse og trykk figurene ut med vanlige kakeformer.
Lag dekor ved å trykke forskjellige redskaper ned i deigen.
Legg figurene på en aluminiumsfolie på stekeplata og la dem lufttørke natta over.

Steking:
1 time - 75 grader pr. 1/2 cm tykkelse
 Videre uavhengig av tykkelsen:
1/2 time - 100 grader
1/2 time - 125 grader
1 time - 150 grader

Trolldeig har tradisjoner i flere land, og de er fine å kjøpe med hjem som suvernirer.
Kransen som henger over gangdøra, er fra Kreta, og hjertet som tas fram hver jul, er fra Praha.




 



Tradisjonen med å forme brød er over 8000 år gammel. Da oppdaget menneskene at det var mulig å bake brød av korn. Trangen til å dekorere det hverdagslige viste seg også i brødbakingen. Flettede brød forekommer allerede hos egypterne som ved festlige anledninger dekorerte og formet kakene.
På et eller annet tidspunkt oppdaget man saltets konserverende egenskaper, og dette utnyttet man ved framstilling av dekorative brød.
Offer og takkebrød ble bakt med store mengder salt for å øke holdbarheten og beholde formen. Brødgaver til gudene erstattet de hedenske ritualene med dyr -og menneskeoffer.
Grekerne la små brødfigurer på alteret til grødens gudinne Demeter, og ba om god avling. Brødet inngikk også balnt gavene ved begravelser - det skulle styrke den døde på veien til en annen verden.
I Norge ble det bakt julebonde. Det ble gjerne bakt av det siste kornet som ble høstet. Den store julebonden var dekorert med oramenter og annen pynt av deig. Kaka sto framme hele jula. Utpå vårparten ble det enten kokt suppe på den til tjenestefolket som arbeidet ute, eller smuldret opp og lagt i jorda. Denne symbolske handlingen skulle sikre god avling.
xxx

2 kommentarer:

  1. Du verden så flott trolldeigengel og krans. Er det like vanlig å lage trolldeig nå som det var før, tro? Jeg har ikke laget trolldeig på mange, mange år.
    Interessant om forming av brød og offerbrød, det visste jeg lite om.

    :)

    SvarSlett
  2. Heisann!
    Som det kommer fram av teksten her, er englen det siste jeg lagde og det tror jeg er over femten år sida.
    Det er mulig unger lager trolldeigfigurer i barnehagen. Det er vel tid for en renessanse snart!
    Jeg sorterer ut klippene jeg har samlet i diverse permer som vi skrev om. Bruker stoffet i år på bloggen.Kanskje jeg kan få ryddet opp, så det blir litt romsligere i hyllene.
    Har bestemt meg for å lage juletrehjertekurver til neste år. (Av julepapir!) Det har jeg ikke gjort på aldri så lenge heller. Men i år blir det ikke! Regner med å ha blogga mye fra meg i løpet av 2010!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.