torsdag 30. januar 2014

Norsk kultur, Østfoldmat; Stekt flesk




Fredriksstad Blad 28. Januar

Jeg er nok enig i at reker topper lista over Østfoldmat, men den eldste sønnen ba faktisk om stekt fleks og duppe i dag... egentlig kaller vi det ikke duppe i Østfold, bare hvit saus, men han er halvt telemarking, så jeg får la det passere! Han rekker altså opp handa i kveld!
Kilde

Egen kommentar 30. Januar

Vi hadde en diskusjon på jobben i går om fiskepudding i hvitsaus med reker og grønnsaker i terteskjell. Det har vi innfødte et nært forhold til mens de av kollegaene som kommer fra den andre siden av fjorden aldri hadde spist det før de flytta hit. Det er kanskje den optimale Østfoldretten: Sjømat tilbedredt og servert på denne måten!
Jeg husker det var en flittig brukt lørdagskosrett i mitt barndomshjem. Vi har kanskje ikke vært så veldig flinke til å bringe den videre i arv. Mulig fordi jeg er gift med en fra den "are sida av fjord´n"!


4 kommentarer:

  1. Stegt flæsk og persillesovs, er en af de gamle danske rettere, også. Jeg tænker ikke, at det her er meget egns bestemt. Det er i dag gammeldags mad. Jeg tvivler på, at der er ret mange unge mennesker som laver det. Vi spiser det af og til, det smager jo dejligt. Ikke mindst spiser vi det når der er valg til folketing og kommune. Så spiser vi en bunke "Valgflæsk" gerne sammen med gode venner.

    SvarSlett
  2. Google won't translate but I want to thank you for visiting!

    SvarSlett
  3. Hei, Gamle norske tradisjonsretter er spennende å lese om og teste ut....enig med deg...skulle tro at Østfold ville bli mer kjent for en deilig fiskesuppe fra Engelsviken enn flesk og duppe...klem Siv:-)

    SvarSlett
  4. Nam! Telemarkingen i meg må ha flesk & duppe med jevne mellomrom. Tipper terteskjell eller fiskesuppe er mer østfoldsk!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.