torsdag 9. januar 2014

Jeg er en stor beundrer


Helt sida jeg så Lisas tegninger på trykk i Dagbladet i 2009 har jeg latt meg fascinere og inspirere. I dag var ho invitert til skolen for å snakke om det å være illustratør for et lydhørt publikum bestående av 60 18-åringer, fire praksisstudenter og seks lærere. En av dem var meg!




Lisa demonstrerte hvordan figurene hennes blir "født". Og hun fortalte livlig om interesse for tegning og historier fra ho var ei ganske lita jente. Interesssen har aldri tatt slutt. Heldigvis! Så kan vi få glede av hennes merkelige, rare og morsomme karakterer.





Mange av historiene blir til etter at en figur har tatt form, og de fleste handler i utgangspunktet om noe Lisa sjøl har opplevd. Dessverre virker ikke søkeren i bloggen, men her finnes flere poster med Lisas artige strek:
Ikke akkurat utstillingsvær
Få litt inspirasjon og la den vandre


Den ferskeste illustrasjonen som sto på trykk i slutten av uka!


Lisa nevnte også at hennes inspirasjoner er, blant flere, Sven Nyhus og franske Rachel eller Rebecca.
Ser fram til neste møte!
http://www.aisato.no

Se Lisas side
Andre illustratører som har en fantasifull snert på streken:
Rebecca Dautremer
Benjamin Lacombe

Detter er ikke Lisas illustrasjon, men en av Rachel Driscoll

Rachel Discroll


1 kommentar:

  1. Lisa Aisato er en fantastisk kunstner. Sammen med husets 8-åring har jeg lest to bøker Lisa har illustrert i 2013. Den ene boken, Fugl, har hun også skrevet selv. Historien er like vakker og rørende som bildene.

    Hyggelig at du tok turen innom bloggen min og at det løste seg med søkefunksjonen.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.