fredag 31. januar 2014

Blomstrende fredag; Kjærlighet





Jeg har fått et nytt bekjentskap i bloggverdenen. Det er Tove på bloggen Fargene forteller. 
Tove har vært på La Gomera som er min favorittøy framfor Tenerife. Det er forresten de eneste to jeg har besøkt i Kanariøygruppa. Der vokser en spesiell blomst som heter protea. Den kalles også Sugarbush.

....Og til slutt - så gøy at du visste navnet på denne vakre blomsten. Protea, det skal jeg huske. Og selvsagt var jeg ikke klar over at det var Sør-Afrikas nasjonalblomst. Igjen, tusen takk for dine kommentarer. En god kveld ønskes av Tove....

Da jeg skulle innom blomsterbutikken på vei hjem fra jobb for å kjøpe helgas bukett med tulipaner, så jeg blomsten lyse mot meg blant alle de andre som var satt fram for salg til morsdagen. Protea må passe flott til temaet om kjærlighet, tenkte jeg - og det var riktig mye kjærlighet rundt meg, viste det seg. Overalt hang hjerter i alle mulige materialer, og på benken var det hjertesjokolade med Love prega inn. Til søndag er det morsdag, og om fjorten dager er det Valentinsdag. Betjeningen er kanskje ekstra tidlig ute med å friste kjærlighetssøkende folk i samme slengen!

Slekten er oppkalt etter den greske guden Protevs sønn av Poseidon. Han var i stand til å forandre form til løve, slange, vann mm ved hjelp av bare vilje. Det viser til mangfoldet og den variasjonen som finnes i Protea familien. Mer enn 1400 varianter i ulike former, størrelser, farver og teksturer er registrert. 
De er blant de eldste blomsterfamiliene på jorda og kan dateres tilbake 300 millioner år. 

Havguden hadde evnen til å kjenne fortid, nåtid og framtid. Han ble kalt den gamle, gåtefulle mannen av havet. Han som hadde alle svarene...Men han ble trassig og lei og foretrakk å slappa av på øya Faros med å vokte Amfitrites seler. 
Protea symboliserer således mangfold og mot!

Jeg skal passe på å ta en masse bilder av ulike Proteablomster mens jeg er i Sør-Afrika og Kruger Nasjonal Park i oktober.



2 kommentarer:

  1. Det är nästan så man tror att det är Valentindagen redan ... eller Alla hjärtans dag som vi kallar den i Sverige. Protean är en fantastisk blomma som jag haft lyckan att få studera på nära håll i Kirstenbosch botaniska trädgård i Sydafrika. Tycker den är ett bra val för att representera temat kärlek.

    Önskar dig en fin helg!

    SvarSlett
  2. men du den blomman brukar jag köpa och ge bort här hemma.
    tycker den är så fin och står länge gör den med.
    ha en fin fredags kväll
    Kram Meta

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.