mandag 27. januar 2014

Mandarin orange Monday; Ride, ride rank




This is different versions of an old Norwegian song for children.

Jeg ante ikke at det er flere versjoner av Ride, ride ranke før jeg skulle hente teksten opp fra nettet.
Men sånn er det jo med tekst som går fra munn til munn....

Ride, ride ranke!
Si meg hvor skal veien gå?
Bestefar besøk skal få.
Ride, ride ranke!

Ride, ride ranke!
Og når så vi stiger av,
sier vi: "Goddag, goddag!"
Ride, ride ranke!

Ride, ride ranke!
Bestemor, hun er så snill.
Vi får leke som vi vil.
Ride, ride ranke!

Ride, ride ranke!
Nå til onkel i galopp.
"Er han hjemme?" Ja! Så stopp!
Ride, ride ranke!

Ride, ride ranke!
Nå er hesten ornt`lig trett.
Rytteren er god og mett.
Ride, ride ranke!

Ride ride ranke til Møllerens hus.
Der var ingen hjemme, bare lille Kattepus
Og mølleren maler og hanen den galer:
Kykkeliky, 
Kykkeliky, 
og Kykkelikyyyyy

Andre bruker denne versjonen:
Ride, ride ranke, til møllerens hus
Der var det ingen hjemme uten en liten kattepus
Og tre små hunder som lå under benken og gnagde på lenken.
Den ene sa "Voff!"
Og den andre sa "Voff!"
Og den tredje sa "Voff! Voff! VOFF!"

eller

Ride, ride ranke, til møllerens hus
Der var det ingen hjemme foruten kattepus
Og tre små hunder som ligger under benken og gnager på lenken
Vovv Vovv Vovv! sier Storen
Vovv Vovv Vovv! sier Feium
Og Voff Voff Voff! sier Veslebikkja

eller

Ride ride ranke
hesten heter Blanke
hesten heter Abildgrå
satt en liten dame på
hvor skal hun ri
til kongsgår’n og fri
kongen var’ke hjemme
men fruen skulle bake
så Saga fikk en kake

Mange lokale varianter finnes her!



1 kommentar:

  1. God mandag!
    Den første sangen du siterer sang jeg som barn, og syntes den var veldig fin. Også de fleste av de andre variantene er kjente for meg. Jeg elsket å synge.
    Nå har jeg forøvrig fått lagt deg inn på blogglisten min.
    Hilsen fra Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.