søndag 19. januar 2014

Blomstrende fredag på en søndag; Mine beste frøtips





Å lykkes med frø er som å vinne i et lotteri, noen spirer, andre ikke, noen vokser og trives, noen vokser og dør. Det kan være mange grunner til det. En spire har dødd for meg i løpet av jula. En dfor sent vanning var det som slulle til. Og det var det eneste frøet i posen som spirte...
Jeg pleier alltid å ta med meg frø hjem fra reiser. Som regel lykkes jeg ikke med dem. Alle rammebetingelser for god vekst er brått blitt annerledes, og jeg må innse at ikke alt takler denne overganger fra full frihet til et liv i en potte.

Å år har jeg fått frø på julerosene. Dem skal jeg så ute når våren kommer. Kanskje hele bedet blir fullt av nydelige hvite "Wintergold". Det er verdt å prøve.




Fremdeles kommer det nye knopper blant de gamle, høstede blomstene. Frøene spretter ut og må sopes inn på gulvet i vinterhaven.






4 kommentarer:

  1. Jeg har sådd frø på juleroser en gang for 4 år siden, og jeg har fortsatt ikke fått blomst… Alikevel har jeg i år tenkt å så nye frø. Juleroser er min absolutte favoritt! :)
    Håper å følge dine frø og se om du har raskere hell enn meg :)

    SvarSlett
  2. Ja...du sier noe...ikke alltid en lykkes med frø nei...
    har også prøvd på helleborus før...men det gikk ikke...men de sår seg villig ute i bedene..og det er jo bra:)

    SvarSlett
  3. Julrosorna är mycket vackra. Jag hoppas du får fröna och växa.

    SvarSlett
  4. Jag har inte sått julrosor men däremot har dom fröat av sig i rabatten och gett massor av "smårosor". Jag håller tummarna för att du lyckas. Julrosor är så härliga.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.