søndag 5. januar 2014

Den blå fuglen





En hver kan nå lykken, enten han er rik eller fattig. Likevel er det forholdsvis få mennesker som er lykkelige.
Jeg tror grunnen til det er at de fleste ikke forstår at lykken er innenfor rekkevidde.
Har du lest Den blå fuglen av Maeterlinck?
Det er fortellingen om en pike som heter Mytyl og broren Tyltyl. Sammen drar de avsted for å finne "lykkens blå fugl". De vandrer hele landet rundt og leter og leter, men kan ikke finne den - helt til en dag da de oppdager at de har vandret forgjeves, for lykken, den blå fuglen, den var akkurat der hvor de gjorde godt for hverandre, i deres eget hjem.
Hvis du tenker over innholdet i denne legenden og finner den indre meningen i den, vil du ha en hjelp til å gripe lykken, den du kanskje før trodde bare andre steder.....


L'Oiseau bleu er et skuespill fra 1908 av den belgiske forfatteren Maurice Maeterlinck. Det hadde premiere 30. september 1908 i Constantin Stanislavskij Moskva-Art Theatre og har blitt gjort om til flere filmer og en TV-serie. Den franske komponisten Albert Wolff skrev en opera (uroppført på NY Metropolitan i 1919) basert på Maeterlincks opprinnelige stykke.
Historien handler om en jente som heter Mytyl og hennes bror Tyltyl som søker lykken ved hjelp av feen Bérylune. Kilde Kilde

Se illustrasjonene til originalboka her.





Fra Lykkeboka som jeg i 15-17 års alderen samla 
alt jeg kom over av poesi og annen tekst med
illustrasjoner om lykke. Jeg var nok mer opptatt av 
det da enn jeg er nå. Likevel synes jeg det er fint 
å dele bokas innhold med andre. Innholdet er bidrag
fra kjente og ukjente forfattere. 



1 kommentar:

  1. Det fikk meg til å tenke på "de nære ting"
    Klem på søndagen
    Mormor

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.