tirsdag 21. januar 2014

Den gang




Den gang jeg lykken ville eie,
fløy den fra meg på alle mine veie,
men da jeg lykken ville bringe,
kom den til meg på englevinge.


Fra Lykkeboka som jeg i 15-17 års alderen samla 
alt jeg kom over av poesi og annen tekst med
illustrasjoner om lykke. Jeg var nok mer opptatt av 
det da enn jeg er nå. Likevel synes jeg det er fint 
å dele bokas innhold med andre. Innholdet er bidrag
fra kjente og ukjente forfattere. Illustrasjonen er et 
foto fra 16. januar.





Nå er Lykke blitt seriøst debattema på Litteraturhuset vårt også, det tar om seg - og en av våre nærmeste venner har påtatt seg oppgaven å sitte i panelet. Du også nå, sa jeg til Richard. Jeg er kommet i det gode selskap!




Temaet lykke ligger tydeligvis i tida, jeg var bare sånn noen og førti år for tidlig ute med å samle tekst om det!
Jeg har flere lykkeinnlegg på lager, så fortvil ikke, det er ikke slutt ennå! Lykken kommer...
Det gjelder å smi mens jernet er varmt!

Etterskrift:
Det var rett og slett til å bli ulykkelig av å høre proffesorens innlegg. Maken til kjedelig og upedagogisk presentasjon skal man lete lenge etter. Litt bedre ble seansen etter  - da humor og kjappe replikker krydra diskusjonen i panelet, takket være Fedon og Richard.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.