mandag 11. januar 2010

Mine bloggvenner: Wenche

*




Wenche kom inn i min bloggverden 18. juni sist sommer med en svingende kommentar til innlegget mitt om Frøya, den 13. juni:






Og dermed var vennskapet etablert. Når vi har så mange sammenfallende interesser i vår felles kulturarv, tok det ikke lang tid før våre bånd var knyttet sammen.

Bloggen til Wenche er en ren illustrasjonsblogg der bildene har motiv fra eventyr, sagn, mytologi og overtro. Ho har en herlig, lett og lekende strek som tryller fram onde skapninger like lett som de godeste gudinnene. Det er ikke vanskelig å la seg forføre av det som Wenche skaper på papiret. Det har en frodighet og en skjønnhet i stilen som vi rent faglig kan si hører innunder den figurative fortellertradisjonen. Se illustrasjonen over. Den har Wenche sjøl valgt til å være med i denne presentasjonen. " Jeg trives best med troll",  er kommentaren!
I løpet av det drøye halvåret jeg har utforsket blogger, har flere byttet ut headingene sine. Mange blogger har erstattet fine overskrifter med enda finere overskrifter. Wenche er ikke noe unntak.
Den nye overskriften overgikk faktisk den gamle. Overskrifter er det første jeg legger merke til på nye blogger, og den betyr mye for om jeg vil forsette å skrolle nedover eller ikke.
Wenche har en sølje og en pensel nydelig malt i vannfarver. Det er to gjenstander som sier mye om hva bloggens eier er opptatt av.






Den er en av de flotteste jeg har oppdaget hittil.
Ikke nok med at illustrasjonene vekker oppmerksomhet, men Wenche har også evne til å forfatte små kunnskaprike tekster til dem. Det er noe andre bloggere også setter pris på. Et raskt tilbakeblikk på kommentarene i bloggen, er tydelig bevis på det.
Kontakten mellom oss på bloggen resulterte i at jeg da jeg skulle på seminar i Gøteborg tidlig på høsten, foreslo at vi skulle treffes på ordentlig.... ricktigt på svorsk!
Wenche er nemlig ekte nordkvinne fra Bergen. Etter utdannelse på Konstfack i Stockholm i tjueårsalderen gjorde ho svenske av seg.
Vi hadde avtale om at Anja en tidligere kollega og venninne (det hadde jeg forstått av korrespondansen mellom dem på bloggen), også kunne være flott å ha med på vårt første møte. Jeg skulle ta sporvogna til Wenches leilighet etter seminaret. Det ble noen forsinkelser på veien dit, så både Wenche og Anja begynte å tvile på om jeg noensinne ville dukke opp. Men som Mia har sagt: Stakkars den som gir seg!
Jeg kom! Og vant to vennskap...
Wenches interesse for kulturformidling har resultert i et hefte kalt Nordisk Folketro.
"Jeg var forvilet over at ingen ungdommer lenger visste hvem nissen var, " skrev Wenche til meg, " og det ville jeg gjøre noe med". Som sagt, så gjort.




Heftet er rikt illustrert med Wenches tegninger, og spesielt en side fanget min oppmerksomhet







siden jeg også de siste årene har studert stoff om alvene i folketroa vår i forbindelse med animasjonene mine som er en del av hovedfagsarbeidet mitt. Alvene til Wenche skiller seg ut fordi de likner mer på mennesker enn de billedlige forestillingene folk tidligere hadde om dem. Ho forener vår fantasi med virkeligheten, for alvene, haugfolket, var virkelige for noen hundre år tilbake.
Noen kan jo lure på hvorfor bloggen heter "troll og citroner" - om svaret mitt er riktig, vet jeg ikke, men Wenche maler også postkort med frukt og blomstermotiv. Flere av dem viser strålende gule sitroner.  Jeg klippet ut en gang, som jeg har for vane å gjøre, et "Kjærlighet er..." utsagn. Der sto det "Kjærlighet er å kunne få vise at man både kan være den gode feen og den heselige heksa (fritt gjengitt)". Wenche viser den siden ved å ha forkjærlighet for slemme troll og å like sure sitroner- verken mer eller mindre, tror jeg!
Dette nissekortet sammen med flere andre og heftet fikk jeg av Wenche. Det har jeg rett og slett ikke hjerte til å sende fra meg. Det vil jeg ha sjøl til minne om møtet vårt! Jula er ikke h e l t over ennå, så derfor kommer det på "trykk" her og nå, så noen flere enn jeg kan få glede av de nusselige nissene!







Jeg har bestemt meg for at jeg også skal velge et bilde eller to fra bloggene jeg presenterer. Valget hadde ikke vært lett om det bare skulle ha vært ett. Det ville ha stått mellom den himmelsk skjønne englen og den litt freidige Frøya. Ja, takk begge deler, kan jeg si. De som vil se mer, må gå til kilden ved å klikke på headingen.








Det er Frøya som brakte oss sammen, denne gudinnen som står for all fruktbarhet - også i vennskap!
Wenche startet å blogge 15. juni. Det vil si at kontakten mellom oss ble opprettet ganske så umiddelbart etterpå, og jeg var den første til å legge inn en kommentar. Det var nytt for meg!
Wenche har hatt flere utstillinger i Norge og Sverige, i Mozart galleriet i Praha - og senest i Grieghallen i Bergen med bilder inspirert av musikk.
Vi er seksten som følger Wenches meritter og gleder oss over nye illustrasjoner på bloggen hennes. Det er plass til flere!
Her finner du Wenches blogg:



Oss bloggere i mellom
*

8 kommentarer:

  1. Hei , vel fortjent. Synest teikningane er fantastisk levande og uttrykksfulle. Ein veldig intressant blogg.
    Ha ei fin ny veke.

    SvarSlett
  2. Det var utroligt smukt at læse om Wenche - tusind tak fordi du fortæller!
    Det er spændende, at det giver venskaber at have en blog, det har vi også mange dejlige eksempler på her i Danmark.

    Ha' en dejlig mandag :-)

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. (...Börja om från början...)
    Hej!
    Intressanta och vackra bilder du visar av Wenche.
    Bloggeriet söker sina egna vägar, och för med sig många trevliga kontakter och bekantskaper, eller hur?
    Ha en skön vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvarSlett
  5. Så hyggelig å møte en man kan dele interesse med. Flott omtale og bilder fra bloggen til Wenche, eg var innom og titta ...veldig bra og spennende. Ha ein fin dag.

    SvarSlett
  6. Wenches blogg har jag varit inom och kikat på nu, att jag missat den, så fint att du visar fram den, och nu kommer jag att vara den trogen. Gammal folktro är jag uppväxt med, väldigt spännande och med så fina bilder i tillägg, yes, jag är såld :)

    SvarSlett
  7. Tack,tack Björg , jeg föler mig rent sjenert,du är så snill.

    SvarSlett
  8. spännande saker du visar :)Här kan man se mycket.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.