fredag 15. januar 2010

Blomstrende fredag, rosestiklingen

Rosestikling





Dagens tema i Blomstrende fredag hos Katarina er ønsker for kommende sommer i haven. Det dreier seg om hva vi drømmer om av ulike vekster, trær, busker, planter og blomster.
Da jeg skulle skifte til julegardiner på vaskerommet, dukket plutselig denne vasen opp bak sidegardina. Rosestiklingen i vasen hadde jeg rent glemt å tenke på i noen uker. Heldigvis rommer vasen godt med vann, så stiklingen hadde ikke lidd noen nød, tørsten var blitt slukket!
Det hadde vokst to flotte, lange røtter, og bladverket var friskt og grønt.








Å ta stiklinger er en metode for vegetativ formering av planter. Man skjærer en stikling, det vil si en bit av plantestengelen, og setter denne enten i vann eller i jord for å få den til å slå rot.
Fordelen med vegetativ formering av planter er at den nye planten blir genetisk lik opphavet. Dette kan være viktig dersom man ønsker å beholde bestemte dyrkningssorter av en plante. En annen metode for vegetativ formering er  å ta avelgger.
Kilde: Wikipedia








Jeg kan ikke huske hva slags rose stiklingen er fra. Det vil bli en overaskelse når det en gang kommer i blomst. Er den fra en rose i haven, eller er den fra en avskåren fått i gave?
Jeg har fått nye skudd på avskårne roser før, men aldri røtter. Veksten blir spennende å følge med på utover våren, og dette er noe jeg ser fram til, en ny rose drevet fram av en stikling jeg ikke vet hvor kommer fra!
Nå er stiklingen plantet. Håper jeg ikke ødela røttene, for jorda var litt fast og klumpete. Nytt lunka vann har den også fått og en plass i vinterhaven med mye lys.
 Flere blomstrenede fredagsbidrag kan du lete fram her:




*

7 kommentarer:

  1. Hei
    Jeg visste ikke at man kunne ta stiklinger av roser på den måten. Blir spennende å se om den vokser seg stor.
    Ønsker deg en fin helg! :)

    SvarSlett
  2. Va? kan jag ta sticklingar på rosor, det ska jag försöka till nästa sesong. Lycka till, detta får du till :)
    p.s din link hos Katarina fungerar inte..

    SvarSlett
  3. Så spännande med en "okänd" ros! Jag tog sticklingar av mina föräldrars New Dawn i somras, fick rötter på nästan alla dem jag tog "klack" på men inte de andra. Nu är de planterade och för tillfället täckta av 3 dm snö, hoppas de klarar vintern och växer bra!

    Tack för din kommentar på min blogg, det ska bli koselig att fortsätta följa din blogg!

    SvarSlett
  4. Vad spännande med en ny rosenbuske! Det var verkligen fina rötter på sticklingen!
    Ha en fortsatt härlig helg!

    SvarSlett
  5. Hej igen, "klack" är alltså "hael" på norska, när man drar av sticklingen så man får en liten bit av stammen med... :)

    Ja, jag får lägga ut bilder på bebisarna när de har kommit upp! Japansk kirsebaesröyle låter spännande, vet du vad det heter på latin?

    Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvarSlett
  6. Vad fina rötter du fått på sticklingen. Har den 'bara' stått i vanligt vatten?

    Birgitta

    SvarSlett
  7. Heisann!
    Kun vann og ingen go´snakking!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.