Skolen jeg jobber på, har inngått et samarbeid med Nasjonal Galleriet.
Da elevene ikke lenger fikk anledning til å dra på selvfinansierte ekskursjoner, ble løsningen å invitere utstillinger til skolen. Vi lærerer prioriterer å gi elevene virkelige kunstopplevelser. Nasjonal Galleriet har vandreutstillinger som vanligvis ikke blir vist andre steder enn på kunstinstitusjoner. Vi ble et unntak i fjor med utstillingen Scandinavian Design ved milleniumskiftet. Det ble et vellykket samarbeidsprosjekt som førte til at vi vil motta to nye utstillinger i år.
Det er to store visninger kalt Bending Water III fra 2007 og Bending Water V fra 2008. Begge verkene er animasjoner av vann som endrer karakter under simulerte påvirkninger. En vises i elvenes kantine og den andre på veggen utenfor.
Sven Påhlsson i studio 1998
Første gang jeg ble kjent med Sven Påhlssons animasjoner var i 1998 da jeg besøkte han i forbindelse med arbeidet på hovedoppgaven min. I et lite studieo på Grünerløkka fyllt opp til taket med teknikk og datamaskiner satt han og rendret verket Fun House der han ønsker å utforske grenser for både risikohåndtering og hva synssansen kan takle. Videoverket viser en tematisering og visualisering av en fornøyelsespark, spesielt representert av en berg- og dalbane.
Jeg så også utstillingen Consuming Pleasures - The Trilogy og Balling Games under Jazzfestivalen i Molde 2005 der han var festivalens kunstner.
Det finnes referansepunkter til vår egen verden i Påhlssons arbeider, ved at han belyser viktige elementer fra det samfunnet vi lever i. Den visuelle teknologien Påhlsson benytter i arbeidet kaller han selv for en slags ”virtuell bowling”. Teknologien som benyttes etterlikner virkelighetens fysiske krefter og reaksjoner, fart og kollisjoner. Til sammenlikning med vanlig forhåndsdefinert animasjon, byr den typen animasjon som her er benyttet på en stor uforutsigbarhet.
Sven Påhlsson (f. 1965) er blant vår tids viktigaste nordiske samtidskunstnarar. Med sine svært avanserte dataanimasjonar er han ein av få nordiske kunstnarar som har fått ei sentral plassering innan den såkalla hypermodernismen som er eit uttrykk for den hyper-realitet og virtuelle verda vi lever i.
Sven Påhlsson har forøvrig to store verk som tidligere (2002) har blitt vist lokalt. De tre bukkene bruse over inngangen til Hvalertunnelen og Riding cowboy på et jorde ved E6 gjennom Råde.
*
Vilken fantastisk idé att ha utställningar på skolan!! Vilka eldsjälar ni måste vara!!
SvarSlettha en bra vecka!
Helt enig i at dette er eit flott tiltak, spennande.
SvarSlettDet er så viktig å ha engasjerte lærara, og du må vere litt av ein resurs for skulen og elevane.
Det å vere engasjert og kunne fange elevane sin oppmerksomhet er alfa og omega.
Ha fortsatt ein fin dag.
wow, that looks amazing
SvarSlett