mandag 25. januar 2010

Mine bloggvenner: Tutta

*




Etiketter: rosebukett
Onsdag 17. september 2008
Til mine bloggvenner!
Jeg har valgt det første bildet der, fordi det er ein bukett som eg elsker. Store fylte roser i nydelig harmoni. Austin sine roser er eg veldig svak for.
Tutta vil gjerne framstå som Thusnelda: Rufsete, robust, raus, kunne overraske, elske sol.
Forrige mandag sa jeg at kanskje neste bloggvenn ville komme fra et sted utenfor landets grenser. Det var en sannhet med modifikasjoner. Thusnelda bor på Vestlandet. Ikke vet jeg om det er i nærheten av Bergen, men i så fall er jo bergensere som kjent ikke fra Norge, men fra Bergen. Om ikke Thusnelda bor i Bergen, så var ho der 12.oktober. En serie med nydelige bilder fra den gamle byen kan alle glede seg over på bloggen.
Jeg kan ikke gå god for at Thusnelda er den ho ønsker å være. Det jeg uansett har kunet fornemme, er en raushet og evne til å overraske på bloggen.
Bloggen hennes heter Rugosa. Et navn som passer utmerket til Thusnelda.

Rugos Thusnelda (se linken)



Interessene er sammenfallende med mine: rose, fjell og natur - her er kanskje jeg mest et sjømenneske- mat og vin, kunst og foto. Vi har begge dyr, Thusnelda hund, jeg katter.
Like barn leker best er også en sannhet og en erkjennelse blant bloggere.
Med søkerordene Rugosa Thusnelda kommer bloggen hennes opp som første treff i google. Mao er det en populær side med over 2800 besøkende siden juli 2008.
Første spor etter Thusnelda på bloggen min er 31.august 2009.
Det som fikk meg til å følge bloggen - i tillegg til rosetemaene, er innleggene med kunst av flere for meg ukjente kunstnere, med en stil som tiltaler meg og som jeg ble nysgjerrig på.
Jeg tror faktisk jeg fikk med meg kunstinnleggene fra starten av. Det finnes en kommenatar fra meg 26. oktober, dagen etter det første innlegget som var om Georgia O´Keeffe. Det ble et kjært minne om den forrige læreboka jeg underviste etter i kunsthistorie. Og det minner meg på at jeg må
vise bilder av maleriene til en elev som maler i hennes stil. Tror ikke ho kjenner til Georgia O´Keeffe, for ho er ikke med i boka vi underviser etter i Kunnskapsløftet. Dessverre!
Blant de spennende og mer ukjente kunstnerne Thusnelda skriver om er den italenske samtidskunsteneren Silvia Papas, Mêdad Radmer og Oddvar Thorsheim. Jeg trenger sårt oppdatering på samtidskunst. De gamle revene kjenner jeg på både gangen og lukta... og favorittene er Chagall og Weidemann!
Utpå høsten fikk vi denne beskjeden på bloggen:
Rosesesongen er over og mindre stoff fra min hage. Vil ha innlegg som handler om kunst, skal prøve å finne blomstermotiv.
Og haveblomstene ble byttet ut med pigmentroser og andre pigmentblomster.
Mørke kvelder har også gitt Thusnelda tid til å leke med photoshop, og et av resultatene har jeg valgt å være et av de bildene jeg viser fra bloggen.






Det er et bilde jeg kan sitte og bare se på l e n g e,  l e n g e...
Men å sitte på stolen foran datamaskina ble historie for Thusnelda etter nyttår. Stol ble byttet ut med trimsykkel - og datamaskin med svingmaskin der både lårmuskler og lattermuskler får solid mosjon!
Thusnelda har sansen for de små detaljene og kan skape fantastiske stilleben med en nerve av det sublime. Estetikk er ikke ukjent for fotolinsa der i huset.






Det er ingen tvil om at rosene har fått størst oppmerksomhet på bloggen hennes, og ho har en egen evne til å få det beste ut av dem -  i sarte farvekombinasjoner og med innslag av andre grønne vekster.
"For meg skal øyet hvile på noe behagelig, ikke på bilder fulle av aggresjon, brutalitet og råskap," sa jeg nettopp til Herren i huset da et innslag om kunstneren Bjarne Melgaard dagsaktuell på Astrup Fearnley, blir vist i Dagsrevyen nå nettopp. Sjølsagt skal kunsten ta opp kontroversielle temaer og peke på problemer i samfunnet. Det er bare ikke det jeg ønsker å oppsøke. Her kan nok en del være uenig i mine meninger. Det er lov! Han har fått mange strålende anmeldelser... Som lærer er jeg tvunget til å forholde meg til den slags kunst også. Da er jeg profesjonell.
Boxeren Kaos er Thusneldas trofaste turkamerat - ut på tur, aldri sur (hunden har forresten en egen blogg der ho framstår som en bestemt, staselig og sjarmerende ung dame!). Det gir Thusnelda gode anledninger til å lete fram skjønne naturmotiv. Det er ikke mange av dem på bloggen, men de er desto mer velkomne innslag. Utsikten fra hytteveggen lar ho oss også få ta del i en lys sommerkveld eller  under skumringstimen i bitende kulde midtvinters.




Denne rosa fikk eg av mi mor, ho fikk den fra ei veninne ute ved havet , eg er så glad i den og den svikter aldri Har snakka med roseeksperter som meiner det er Blush damask , kultivert før 1759 sone 5-6. Hos mor mi var den 3m høg, og hos oss er den blitt minst 2m. Den dufter nydelig.






Og jeg kan følge opp blåklokkes kommentar på starten av bloggen torsdag 10. juli 2008:
"Håpar riktig mange er innom og ser dei fantastiske rosene de har både heime og på hytta:) Dei ser så friske og levende ut."
Ho lever såvisst opp til sitatet som står i overskriften, og som vi blir minna på etterhvert som vi skroller oss nedover:  
"Jeg vil lage rosebed til deg. Og tusen duftende buketter."
Christopher Marlowe

Her er det nok å fryde seg over!
Her finner du Thusneldas blogg:



*

4 kommentarer:

  1. Tusen ,tusen takk for flott presentasjon av bloggen min. Blei skikkelig rørt og glad :O)

    SvarSlett
  2. Thusneldas alla rosor har jag också njutit länge av, makan til blomsterprakt:) Inläggen hennes prøver jeg bestandig å rekke få med mig, en utrolig hyggelig blogg at besøke, og det er en flott omtale du gir her.

    SvarSlett
  3. Koselig å lese,vilken herlig hund hon har .Det hade ju vert intressant å vite vor hon bor,eftersom jeg har vuxet opp i Bergen.

    SvarSlett
  4. Kjempefint innlegg om en koselig blogg som også jeg har blitt kjent med. Og Kaos er bare herlig :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.