søndag 3. januar 2010

Med tanke på våren

Med tanke på våren



Jeg har registrert at mange allerede har fått sine bestilte frøposer i posten, men mine tanker for våren er fremdeles som pakket inn i snøen. Naturen holder orden på seg sjøl, den tenker jeg ikke på. Der er det alt sådd, og frosten gjør sitt for en vellykket spiring når sola står høyere på himmelen.
I fjor startet jeg i februar med tomater, agurker, squash, selleripersille, purpurselleri og romersk salat.
Det er fremdeles noen frø i bunnen av frøposene. Det er som regel altfor mange i posene som vi kjøper i butikken. I år skal jeg ikke kjøpe flere, for det er grenser for hvor mye som får plass i et drivhus på ni kvadratmeter.
Tidligere bestilte jeg spennende frø fra Impecta, katalogen fra 2007 ligger fremdeles i hylla på vaskerommet. Har ikke hatt hjerte til å kaste den selv om jeg for lengst er medlem i nettbutikken deres.
Jeg bestilte ikke noen frøposer derfra i fjor. Har egentlig aldri vært fornøyd med spireevnen til de frøene jeg har kjøpt der. Til tross for at jeg har forberedt frøene på spiring etter alle kunstens regler med et opphold i kjøleskapet før de får smak av jord og vann, har resultatet blitt bedrøvelig.
Tålmodig venting har til slutt måtte vike for fortvilese: bare enkelte planter så dagens lys.
Nå vet jeg ikke engang hvor de befinner seg i haven, om de lever eller ikke, men det er min skyld som ikke har hatt evne til å følge opp.
Det blir annerledes nå, for bloggen er ment til å hjelpe meg å holde styr på alt som vokser og gro rundt meg.
Kanskje jeg skulle gi Impecta en sjanse til? Fra dem er det i alle fall passelig med antall frø i posene hvis bare noen av dem vil spire TVI, TVI. Ikke noe firma har tilsvarende eksotisk utvalg.







Det aller hyggeligste er å så de frøene jeg har sanka sjøl på ferier og turer, nært og fjernt. Her har jeg stor forståelse også for manglende evne til å spire i uvante omgivelser. Desto gledeligere blir det om noen trosser kalde netter, mindre sol, unormal vanning, fremmede naboer.... og stikker hodet opp over jordskårpa, strekker seg mot himmelen og takker meg med fantastisk blomstring utpå sommeren.
De får behandling som dronninger! Men den norske vinteren kan være tøff for dem, og noen dukker naturligvis under. Da er også bloggen god å ha. Et bilde og noen ord, og gleden ved å ha hatt dem i haven,  varer evig...







Splitsalvia vil sannsynligvis komme med blomster til sommeren. Treet er fra Porto de la Cruz. Det tar nok litt lenger tid før det blomstrer med nydelige gule leppeblomster (tror jeg) - og malvaen kan være mammaen til noen av plantene som tittet fram sist sommer.








I posene ligger frø fra Alhambra og venter på å komme i jorda!
xxx

2 kommentarer:

  1. Ja nå er det tid for å se over frø, og snart tid for sådd. Prøvde å kjøpe såjord på gartneriet på nyttårsaften, men de hadde ikke fått inn enda, det skulle komme i løpet av januar.
    Ang Impecta så har jeg samme erfaring som deg. Noe spirer veldig bra, men en del frø spirer aldri, så det blir en del svinn hvert år. I år har jeg også kjøpt fra Chiltern seeds i England, så får jeg se om resultatet blir bedre på de frøene.

    SvarSlett
  2. Heisann Hilde!
    Skal bli spennende å følge med på spiringen hjemme hos deg!
    Lykke til!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.