lørdag 9. januar 2010

Juletreets skjebne

Juletreets skjebne
I dag blir juletreet henta. Det har stått i stua vår siden lille juleaften pynta i sin fineste stas. Nå er kulene, hjertene, stjernene, prismene, lysene og alt det andre plukka av. Det er helt ribba og klart for å bli sendt bort.
Juletreet er en ferskvare som må behandles deretter, står det skrevet i DB  21. desember.
Her er viktige ting å huske på:
* Valg av tre er en smaksak. Edelgran holder vanligvis lengst, særlig fjelledelgran.
* Nålene tørker ut ved lang transport. De som sitter innerst er eldst og faller av først. Rist treet før det tas inn i varmen. MEN la det få en tilvenning til varmere rom.
* La det stå kaldt i garasje eller kjeller i to-tre dager før det settes på fot i stua. Skjær noen cm bred skive av stammen og la det få godt med friskt, temperert vann. Dusj det gjerne!

Jeg tror ikke treet var tørst en eneste dag!




Takk, den plassen tar jeg!





Nå er treet henta og kjørt bort.....
I fjor tok vi av greinene og la dem over rosenhekken og lot stammen bli staur til juleneka! Gjenbruk for eget juletre er også lurt. I år varmer snøen de skjøre roserøttene.
Jammen tror jeg en julepynt ble med på lasset. Kan ikke finne det grønne sola... Kanskje ikke så rart. Den har jo kamuflasjefarve. I fjor var jeg ute å henta den fra treet, men i år er det jo kjørt bort. At jeg ikke lærer! Så moralen er: Hold "vareopptelling" og rydd bort før juletreet med pynt fordufter for forever!

Se hva jeg oppdaget på bildet:




Det var ikke denne stjerna jeg savna! Må innrømme at jeg har gjort en slett jobb med ribbinga av treet. Her har det gått unna!
Samle opp alle nålene som har fallt av juletreet. De er fine å blande inn i blomsterjorda når potteplantene skal plantes om i februar-mars. Bruk en neve nåler og tre never jord til asalea, brunfelsia, gardenia, hortensia og andre surjordsplanter.
Juletreets skjebne

2 kommentarer:

  1. HEjsan! Min lilla julgran som jag har haft i ett stort krus med vatten har fått långa nya skott!Några gick av när jag städade hemma så att jag passade på att äta upp dem ;)!/Anja

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.