mandag 19. oktober 2009

"Når tiden kommer inn i bildet" 5

"Når tiden kommer inn i bildet" 5
Denne serien er opprinnelig en bildeserie laget for forelesing om berlokksmykket!




Var det viktig å ha med seg praktsaker i graven, så gudene forsto hvilken spesiell person de sto overfor?
Var det gaver som ble gitt bare for å imponere folk i samtida?
Var kvinnne så høyt aktet og hevet over vanlige menn og kvinner i sin egen tid at de måtte få en begravelse med pomp og prakt - gjennomsyret av ærbødighet og takknemlighet?

Hvilke kvinner bar berlokksmykket?
Fikk kvinner dem som et synlig bevis på sin morsrolle eller fruktbarhet?
Var berlokkene symbol for kvinnens stilling som hustru? Ble de sett på som tegn på ekteskap?
Hadde kvinnene en helt spesiell stilling og status i samfunnet?

Tidlig forsto våre formødre at visse ord hadde hemmelighetsfull makt, og denne makten ville de fange.
Noen ord ble til kraftord, magiske ord og trolldomsord.
Ord som ble satt sammen til betydningsfull mening, ble utviklet til diktning og formidling av historier, sagn og myter.




Var de hellige og framsynte eller synske?
Var de vise og kløktige?
Ga de mennene råd om viktige valg i livet?
Hadde de stor økonomisk eller juridisk makt?

Også moderne kvinner har valgt å bære det fascinerende smykket.




Takk til alle som har bidratt med svar på mine utallige spørmål om gravfunn og klesdrakter fra eldre romersk jernalder.
En spesiel takk rettes til statsstipendiat og arkelog Erling Johansen, og første amanuensis ved Oldsakssamlingen Heid Gjøstein Resi og gullsmed G.Lode.




Kopier av berlokk fra Fevang, Vestfold, Krokstrand, Bohuslen og Praha, Tsjekkia.
Formene kan minne om hasselnøtter, og det finne smykker fra etruskerne som tydelig er inspirert av disse fruktene. Bilder kommer, finnes fremdeles på videokassett!



xxx

2 kommentarer:

  1. Spännande med berlokkene, nu måsste jag fäste ett par på Fröjas halsband.Har du sett noen speil fra vikingatiden? Jeg kan ikke finne noget.De må vel ha sett ut som etruskiska speil?

    SvarSlett
  2. Svarte Wenche fb i dag: Og jeg var inne på en gammel side om berlokksmykket på bloggen min i dag, og der så jeg et spørsmål fra deg jeg aldri har svart på.... her kommer det: nei, jeg har aldri sett noe speil verken fra jernalder eller vikingtid, men det betyr jo ikke at de hadde et eller annet å speile seg i ;:OD)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.