onsdag 7. oktober 2009

Følger fra Japan

Følger fra Japan

Velkommen Ruma!

Jeg har et bilde jeg rev ut fra et magasin jeg fikk ombord på et fly et sted fra a til å som er et collage av mange kjente malerier. Jeg har planer om å bruke det i undervisningen i en form for kunkurranse, men problemet er at jeg ikke har identifisert alle malerne.
Noen som kan hjelpe meg?

Lengst til venstre ser vi en figur fra et maleri av Kitagawa Utamaro. Det er den nye følgeren som fikk meg til å ha et innlegg om dette!
Så følger fløytespilleren av Manet, 1700-talls- damen ved pianoet kjenner jeg ikke, så til høyre ser vi Picassos musikant.
Bildet på veggen tror jeg skal assosieres med et maleri av Velázquez uten at jeg har klart å finne fram til originalen. Det er lyset, komposisjonen og temaet på maleriet som leder meg til den spanske mesteren født i Sevilla 6. juni 1599! Huset der han ble født, eksisterer ikke lenger, men det gjør derimot huset der Murillo ble født. Det er nå under restaurering.
Rommet er et typisk hjørne av Vermeers studio eller atelier.
Noen som sitter inne med mer informasjon?


Fasaden på huset der Murillo ble født 1. januar 1618, får nå en liten ansiktsløfting!



Det er dette oljemaleriet av Murillo med gategutter som spiller terninger fra 1675 som fanget min interesse for kunstneren fra Sevilla. Det sto i historieboka for 4.klasse, og siden da har jeg vært betatt... Maleriet er 145x108 cm stort og henger i Alte Pinakothek, München.

xxx

1 kommentar:

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.