søndag 27. april 2014

Vårtegn; Ny sesong i drivhuset


Dagen i dag er ment for å være ute med rennende øyne og nese. Ikke til å unngå bjørkepollen i Bjerkestien, men inne blir jeg IKKE!
Hvis jeg ikke rekker tur til Marianøklebånd-enga før sola går ned, går jeg dit neste søndag under Blogger´s Sunday Walk. På det kan alle bloggere delta. Se informasjon i fana under headingen og øverst i margen til høyre. Sett av neste søndag til Blogger´s Sunday Walk!





Hanefar ønsker velkommen til ny sesong.
Han er den tofaste døråpneren...




Dette tror jeg er echina forte som jeg sådde i fjor i små potter som de vokste ut av fordi jeg ikke er flink til å pirkle. De ble satt i drivhuset, planta i sengene og har klart vinteren kjempegodt. De har vokst og vokst og er snart klare for blomstring.




Knoppene brister om noen dager - da får jeg se hva det kan være, helt sikkert.




Tror dette er enten dill eller fenikkel som har kommet dit av seg sjøl. Jeg hadde fenikkel i urtebedet for noen år sida. Det er langt fra drivhuset! Den ble aldri så stor og fin...




Disse druene har klart seg. Jeg har mista to stokker før, men denne er mer hardfør ser det ut som. Den forrige tok sannsynligvis vinden.




Aprikosetreet skyter også .. det så sjabert ut for en måned sida.




Og jordbæra kjem, små, søte og nusselige... dette er barn fra dem jeg kjøpte i ampel i fjor.




Ekspertenes råd følges til punkt og prikke:

Klargjøring for ny sesong.
Hvert år bør hele huset vaskes grundig. All jord som er brukt bør kastes enten på komposten eller brukes andre steder i haven. Planterester kastes i komposten, men dekkes over med jord slik at ikke eventuelt soppsykdommer sprer seg lettere til nye planter neste sesong.
Så fyller man inn med ny og næringsrik jord i veksthuset.
Kilde

Det er det jeg er i ferd med å starte nå. Planene for dagen er klare. Vaske, rense, stelle i drivhuset, gjøre klart for tomatplanter og paprika som står i vinduskarmen. Så på tur hvis det blir tid!

En liten drivhusarbeider!




Det er nok mose, grønske og annet å fjerne mellom hellene.




Første del av jobben er unnagjort! Sola får gjøre resten på gulvet.




En pust i bakken .... under magnoliatreet i Oasen nytes medbrakte druer mens jeg venter på egne klaser. Ved siden av meg er en av tre narciusser - et vakkert syn...






 Vegger er tatt innvendig og utvendig. Nå gjenstår taket innvendig, 




og lysekrona ser jeg...  glasskålene og prismene tar jeg i oppvaskmaskina enkelt og greit!




Vil de gjenglemte frøene spire? Inspeksjonen kommer!




Hver krok blir nøye sjekka. Godkjent. Og det frista vissnok med litt vask!




Og alle hjerter gleder seg over rent drivhus og ny sesong. Det har vært en fornøyelse å gjøre jobben i dag, i nydelig vær, i duften av magnoliablomstene.





Vårmerekord i dag med 22,6 ° maks temperatur.




I vinduskarmen har tomatene begynt å spire. Det er blitt litt sent for tur, så den får vente en uke!



1 kommentar:

  1. Dyktige du!
    Ser artig ut med drivhus, men ser det er en del arbeid med det også gitt.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.