mandag 30. juli 2018

Om vanning av rhododendron




Med fravær av nedbør i 3 måneder, så rhododendronbuskene temmelig medtatte ut med alle bladene hengende slakt ned. Jeg var i tvil om jeg skulle vanne dem, lette på nettet etter gode råd. Som ellers så spriker rådene i alle retninger: fra ikke vann til å vann rikelig.
Jeg vet jo at naturen har en egen evne til å "friskne til " igjen etter litt regn - og i dag så det ut til å komme litt vanndråper fra oven. Dagen ble grå uten regn! Da slo jeg til, henta vannslangen og slo ikke av vannet før det var gått en god stund. Resultatet lot ikke vente på seg. Bladene reiste seg. For å være på den sikre siden, har jeg ettervanna i kveld. Det gjorde godt.

Rhododendron vil ha mye vann, men tåler ikke konstant fuktighet. Sørg derfor for god drenering. På sensommeren og høsten er det bra å vanne, slik at bladene kan samle opp væske for å overleve vinteren. Kilde 
Det er også viktig at rhododendron står i godt drenert jord. Den liker å ha det fuktig, men ikke å stå med røttene i vann. Rhododendron- og surjordsbedet anlegges der det er godt med lys, men når det ofte tilrådes å plante i halvskygge, er det fordi det minsker uttørkingen som kan være katastrofal for røttene. Surjordsplanter er fuktighetskrevende, men de har et like uttalt behov for luft rundt røttene. Fuktighet i rotsonen stenger for luften. De ønsker en humusrik jordtype, som er jevnt fuktig, lun vokseplass med lite vind, gjerne i halvskygge. Jorden må være mot den sure siden (pH 3,5 -5,5). Rhododendron er glad i fuktig jord, så gjerne la hageslangen renne litt rundt planten også ellers i sesongen. 

Litt mer søking på nettet ga meg bekreftelsen på at vanning er påkrevd.
Nå vil jeg holde jorda jevnt fuktig. Det er god drenering der de står, så forholdene er optimale.



Kan hende plantene hadde "gått i dvale" ved å la bladene henge. De gir fra seg mindre fuktighet på den måten.

Der er dog flere planter som bruge en mekanisme med at "lukke ned" for en del af bladene når der er tørke, og dermed bevarer den kraften i de områder som er vitale, og når vandet så vender tilbage, ja så har planten klaret sig. Hvis bladene begynder at folde, så er det tid at vande. Jeg har selv ca. 300 Rhododendron og jeg vander ret meget. Mine er vel ca 25 år, men enhver , der ved lidt om RH. ved at deres rødder ikke går dybt, men nærmest udvider sig lige under jordskorpen, de vil altså ikke komme ned til grundvandet under normale omstændigheder. Vand under løvet, så der vandes mest muligt i skygge. Vand langsomt, så det ikke bare løber igennem.. Les mer
Nå er buskene blitt så store at jeg ikke lenger makter å fjerne visne blomster som jo er en fordel for neste års flor.

Siste: Det kom noen dråper ovenfra i natt, men ikke nok til å slukke tørsten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.