mandag 30. juli 2018

Har jeg gjort noe dumt nå?



Klipp: 

Vill pastinakk.Vill pastinakk er en skjermplante med gule blomster. Den ville arten er forresten i sterk spredning i Sør-Norge (bl.a. langs motorveiene). Den inneholder, som den giftige kjempebjørnekjeksen, giften furanocumarim. Konsentrasjonen av giften er ikke så sterk som i kjempebjørnekjeks, men du bør unngå å plukke vill pastinakk, fordi saften kan forårsake brannskader hvis huden utsettes for sollys.Genetisk har den like lite å gjøre med dyrket pastinakk som f.eks. vill gulrot til dyrket gulrot. Det er en kjent sak at uheldige egenskaper avles ut hos kulturplantene, og at enkelte villformer faktisk kan være giftige eller iallfall uheldige (f.eks. villformen til hagesalat).Skulle du være uheldig nok til å få saft fra pastinakken på, er det viktig å vaske huden godt med vann. Deretter bør du unngå å utsette huden for sollys i opptil en uke. På denne måten minsker du risikoen for at huden blir rød, betent og fylt med væskefylte blærer. Kilde_sommerplager

Tabba er allerede et faktum, jeg plukka denne skjermen i går for å ha frø å så til våren. Har hele tiden trodd at vill pastinakk var det samme som dyrka pastinakk. Jeg har heldigvis ikke fått brannskader, og akter heller ikke å holde meg inne en ukes tid for å unngå sollys. Satser på at jeg ikke får blemmer.
Jeg sår sjølsagt ikke frøene, de går heller ikke i komposten - og jeg vil aldri mer plukke den sjarmerende gule skjermplanta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.