fredag 6. juli 2018

Fredagens oppgave




I vårt distrikt er det et stort tørkeproblem, grunnvannet synker, vannreservoarene minker, skogbrannfaren øker dramatisk, avlingene svikter, kyr må avlives, blomstene visner, men hvilke ynkelige problem er det vi har sett i forhold til ellers i verden. Akkurat nå ønsker vi oss regn, men om regnet faller i Thailand, er det en katastrofe.
Unge gutter er innesperra i en grotte langt under jorda. I ni døgn var de uten vann, lys og forbindelser med omverdenen, helt fortapt. De trodde kanskje alt håp om å komme ut, var ute.
Mandag formiddag fikk jeg en fornemmelse om at de var funnet. Nyhetene på kvelden kunne bekrefte det. I går fikk jeg fornemmelsen om at det var et gjennombrudd i redninga, men det skulle likevel ikke være problemfritt å hente guttene ut. De er i en for elendig forfatning til å klare strabaser i seks timers som det vil ta, før de ser dagslys, og gruvegangene er for trange.
Og det ventes regn, masse regn som kan hindre det videre redningsarbeidet.
Jeg tenker på mødrene, fedrene, søsknene og besteforeldrene til guttene. De venter fremdeles. De lever i det ene minuttet i håpet, i det neste fortvilelse. Det er helt ufattelig. En desperasjon vi ikke kan forestille oss.
Mine tanker går til dem!



2 kommentarer:

  1. Det er en helt ubeskrivelig situasjon. Jeg drømte om dette i natt og våknet flere ganger. Tenk på foreldrene til disse guttene!
    Hvordan skal dette løses? Et mirakel må til!
    Våre problemer er små i forhold, selv om de er ille nok! Likevel ønskes du en god helg! Hilsen Tove

    SvarSlett
  2. Takk for at det fine innlegget.
    Eg går også og tenker på dette.
    Det er ufatteleg, og forferdeleg for alle berørte.
    Håpe virkeleg at dei kjem seg ut i live.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.