onsdag 7. desember 2016

Blomsterhilsner på livsstyrkekurs




Jeg har i høst deltatt på kurs i livsstyrketrening hvor jeg har møtt mange flotte mennesker. Kurset skal gi kunnskap og innsikt i hvordan takle en tøff hverdag og ta vare på seg sjøl for å kunne være bedre rusta til å møte vanskelige utfordringer. Forrige onsdag var siste ordinære kursdag, og vi fikk i oppgave å skrive en liten hilsen til hver av deltakerne på en gul post-it-lapp. Jeg var helt tom for ord, så jeg tenkte her må jeg være kreativ!
Idéen kom ... jeg skrev en liten blomsterhilsen til deg fra meg med navnet på en kjær, liten vårblomst jeg har i haven.
Hver og en blomst har jeg et spesielt forhold til, og hver og en blomst betyr noe i blomsterspråket, ikke alle er det like enkelt å finne betydningen av!
Derfor presenterer jeg i dette innlegget bakgrunnen for hvorfor jeg valgte blomstene, og hva jeg ønsker å formidle gjennom dem.
Illustrasjonene er henta fra tidligere innlegg på bloggen min.




Forglemmegei er en blomst som vekker mange minner, i tekst skrevet med sirlige bokstaver og som forseggjorte tegninger i minnebøker, gjengitt på skinnende glans og som trykk på farverike bursdagskort. De vokser overalt i haven, blå, rosa og hvite. 
Forglemmegei sier i navnet at man ikke vil glemme.... det kan handle like mye om den personen som får blomstene som den som gir. 
Personen som fikk forglemmegei har bydd på seg selv - og vært lyttende og har således vært i en god bidragsyter til fellesskapet.
"Litt rosa og litt blått i god balanse"!Kilde I




Jonsokblom er et farverikt innslag i urtebedet gjennom hele sommeren, ikke bare rundt St. Hanstider. Den sår seg selv og strekker halsen opp over de andre blomstene ved kanten av bedet. Til tross for at den ikke har noe i et urtebed å gjøre, har jeg ikke hjerte til å fjerne den. Den er med på å forskjønne bedet. Hun som fikk denne blomsten, strekker seg forsiktig fram og har på den måten vist hvilken skjønn person hun er!
Knust frø av rød jonsokblom har blitt brukt til å behandle slangebitt. Humler og sommerfugler suger livlig nektar av blomstene.KildeT




Blåknapp vokser ikke fast i haven, men jeg sår den så ofte jeg kan. Vi har masse av den på landstedet vårt, og jeg samler frø og prøver å få den til å trives blant de andre ville slagene i villhaven. Farven varierer fra mørk blå til lys rosa. Jeg har også hatt den mer kultiverte utgaven i bedet.
Når blåknapp ble brukt av urteleger til godt inn på 1900-tallet, var det primært som et middel mot hoste og feber, til en rensende vask av hud som klør, som hodevask ved flass og for å stimulere helbredelsen av skader og sår. I urtemedisinen er planten ellers kjent som en svettedrivende urt (som dermed kan virke febersenkende) og som et middel som kan mykgjøre slimhinner.
Hun som fikk denne, er livlig og sprer glede og omtanke, men kan også sette ord på sorgen i livet.Kilde V




Marianøklebånd som vokser i haven, fikk jeg en gang av en kollega. Den kommer tidlig om våren med hilsen om sol og varme.
Det blir sagt at en bukett med blomster av marianøkleblom i hjemmet vil gjøre at man føler fred og velvære. Blomsten ble ansett som alvenes blomster i Irland og Wales. Den brukes som symbol for kjærlighet og beskyttelse.
Blomstene brukes til å lage vin. Pudding lages ved å koke rensa blomster, honning, mandelmelk, safran, rismel og pulverisert ingefær. Den ble servert pyntet med blomster. Bladene er også spiselige i salat og fyll. 
Hun som fikk denne blomsten vil jeg alltid huske som en reflektert og reservert, men likevel engasjert person. Det er nettopp det vi har hatt en del fokus på at vi er sammensatte personligheter ... det er det som gjør det så spennende.Kilde H 




Liljekonvall vokser mot tomta til naboen mot nord. Den danner et grønt teppe med små hvite bjeller gjemt bak kraftige blad. Det var faren min sin favorittblomst. Hver vår dro han på tur for å plukke liljekonvall.
Brukt innvortes ved hjertesykdommer som hjertesvikt, åreforkalkning med angina, og høyt blodtrykk. Folkemedisinsk har urten vært brukt mot bl.a. vatersott, epilepsi, forkjølelse, snue, heshet og magevondt.
Som symbol forteller liljekonvall at gleden kommer tilbake.
Personen som fikk denne viser vei, er inkluderende, ser løsninger og kommer alltid med en klapp på skuldra.KildeM




Fiolen var moren min sin favorittblomst. Den vokser i skogbunden mot naboen i sør. Med sin klare indigofarve er den et vakkert syn.
Marsfiol er dessuten god til behandling av forkjølelser som ledsages av feber. Blomstene er kjent for å være nerveberoligende, og en te laget av dem kan brukes som et middel mot melankoli, angst og søvnløshet. Teen kan også anvendes som gurglevann ved betennelser i halsen eller munnens slimhinner. Den smertedempende og febersenkende virkningen kan skyldes urtens innhold av salisylsyre.
Symbolsk betyr fiol ydmykhet, renhet, lojalitet.
Hun som fikk denne stråler av varme og empati, har mange kloke taker om hvordan ta hånd om motgang og strevsomme oppgaver.Kilde A




I villhaven er det både fjell og mosebunn og mange ville arter trives i jordsmonnet som både er både magert og næringsrikt. Standsmelle vokser ikke på tomta for tida, men til sommeren vil den være der og minne meg om en person som har vist mot og styrke og som har evnen til å kjempe for andre sitt ve og vel, en imponerende innsats!
De grunne røttene ble samla av spåmenn under fullmånen for å brukes til å påvirke drømmer. De tok det for å forberede seg på ulike ritualer.
Planten symboliserer den som tar utfordringer og som står støtt.KildeT




Valmue - står for fantasi og overdådighet ... og ikke minst minner.
Blomstene er blitt anvendt i behandling for milde smerter forårsaka av øreverk, tannpine og neuralgi, og en infusjon av kronbladene er tradisjonelt brukt for hoste, søvnløshet og dårlig fordøyelse. 
Jeg ser ofte de røde valmuene i fantasireisene mine. De står langs landeveiene og vokser spredd ut over åkre og enger. Personen som jeg ga valmuen til er leken, søkende og byr varmt og varsomt på seg sjøl.
I villhaven vokser de litt her og litt der, dukker opp på uventa steder.Kilde J




Anemoner er en stor slekt som rommer både hvitveis og blåveis. Jeg har forsøkt å sette knoller av franske anemoner i jorda mange ganger, men blomstene har aldri kommet. Jeg prøver meg nok en gang til våren. Denne blomsten tok jeg bilde av på en reise i Kappadokia.
Symbolsk står anemone for å se framover og ikke svikte de du elsker. Noe nytt er alltid rundt hjørnet, uansett hvor mørkt ting kan se ut akkurat nå. Kilde 
Smerte ved å skilles og bekymring for kjærligheten er forbundet med blomsten.
Personen jeg ga en anemone, er full av fantasi og mye empati, er et sprudlende menneske som kan sette ord på enorm glede og dyp fortvilelse.KildeL

Takk for alt hva dere har delt!

1 kommentar:

  1. Flott innlegg.
    Så flink og kreativ du er.
    Heldige kursdeltakere som fekk slike reflekterte og personlege helsingar frå deg.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.