mandag 16. november 2009

Jordfarvene

Jordfarvene



Dette portrettet er malt i temperateknikk på grunnet treplate med jordfarver. Farvene har navn etter steder først og fremst i Italia og gir en indikasjon på hvordan de er framstilt. Jordfarvene er pigmenter av jord, rå eller bearbeidet, og malte mineraler.





Brentonicogrønn jord (40 ml)
Brent grønn jord

Grønn oker (40 ml)
 Grønt jord

Gul oker Italia (40 ml)
 Gul oker

Italiensk brent Sienna (40 ml)
Brent  Sienna

Italiensk rå Sienna (40 ml)
Rå Sienna

Italirnsk rå Umbra (40 ml) 
Rå Umbra

Oransj oker (40 ml)
Oransje oker

Pompeiirød (40 ml)
Pompeii rød

Pozzuoli jord (40 ml)
 Puzzuoli rød

Romersk sort jord (40 ml)
Romersk svart jord

Rosa jord (40 ml)
 Rosa jord

Sitronoker (40 ml)
Sitron oker

Venetiansk rød (40 ml)
Venetiansk rød



Farvekart:

Tempera er en type malingsom er basert på et emulsjonerende bindemiddel. Emulsjon er sammenblanding av to stoff som i utgangspunktet ikke kan blandes. Det er mange ulike oppskrifter på temperamaling. Eggtempera er den vanligste blandingen, som er basert på de to ikke blandbare væskene olje og vann. Egget tilsettes som emulgatoren, det vil si at det gjør at olje og vann allikevel blander seg. Navnet tempera er latin og betyr: «å blande i riktig forhold». Ordet tempera betegner selve malingsteknikken.
Bruken av temperamaling er veldig gammel og var enerådende i kunstmaling inntil oljemaling dukket opp på 1400-tallet, særlig sør for Alpene var teknikken lenge brukt. Lengre nord ble oljemaling brukt tidligere.
Blandingen kan gis forskjellig dekkevne og fargestyrke avhengig av pigmenttilsetning. Lite pigment er en maling med dårlig dekkevne (gjennomskinnelig), mye pigment gir er fargesterk og dekkende maling. Bindemiddelet kan oppbevares en tid, gjerne en uke, men må stå i kjøleskap, for det er basert på egg eller kasein som ikke kan oppbevares lenge i romtemperatur. Om bindemiddelet tykner, kan det tynnes med vann.





Malingen påføres i tynne lag vanligvis med pensel eller rull. Maleunderlaget må være stødig. Plater må brukes, lerret er ikke å anbefale. Underlaget må være preparert for tempera, det må være «sugende» og innholde mindre olje enn tempera malingen.
Påført maling tørker fort, og maleriets overflate blir da uoppløselig. Men den kan straks overmales på nytt. Malingen får en matt overflate når den er tørr.

Eggtempera lages ved å vispe sammen vann, linolje og egg til det emulgerer, det vil si blander seg fullstendig. Noen kunstnere blander bindemiddel og pigment under arbeidsprosessen, direkte i maleriet eller på paletten.
1. Visp sammen to egg.
2. Tilsett 1 dl rå eller kokt linolje ,
   og 1 dl vann.
3. Visp blandingen kraftig slik at det hele er godt blandet og ikke skiller seg (emulgert).
4. Tilsett tørt pigment i pulverform og bland til alt er en jevn maling. Ta prøver av malingen for å se dens dekkevne

Klipp:Wikipedia
Og sånn ser den ut, farven som Anja savner:

Beckers oljefarve "Pariserblå"



xxx

2 kommentarer:

  1. Härligt med färgpalett! Jordfärgerna är så vackra , men jag saknar Beckers oljefärg "Pariserblå";))!Fast, det är klart att det är inte Beckers ooljefärger du visar!/Anja

    SvarSlett
  2. Har ALLTID våre begeistra for varme jordfarger.Flott og intresant innlegg. Alltid noko spennande hos deg. Likte også: Følgere og dem jeg følger. Det blir artig. Ha det fint.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!