lørdag 14. november 2009

Gratulerer Hanne!

Gratulerer Hanne






På 14. november for 25 år siden ble Hanne født. Jeg ble kjent med den nydelige jenta for 8 år siden om jeg ikke har regna feil. Da kom Magnus, sønnen vår, hjem med den jenta han var blitt glad i. Siden har de holdt sammen, og Hanne er blitt en naturlig del av familien vår.
I "En blomsterkalender" av Marie Angel har dagen fått blomsten portugisisk laubær.
Portugisisk laubærk-kirsebær gror i Spania, Portugal og på Atlasfjellene i Marokko.
Treet er lite og vintergrønt med urgelmessig, åpen vekst. Greinene er nærmset vannrette  og spissene blir etterhvert hengende nedover. Barken er først glatt med mørkerød lysside og lysegrøn skyggeside, senere blir den lysebrun, og til sist er den koksgrå og ru av små skjell. Knoppene sitter spredt, og de er smale, spisse og mørkerøde. Bladene er læraktige og elliptiske med tydelig spiss. Kanten er svakt takket, og oversiden er blank og mørkegrøn, mens undersiden er lysegrøn og matt. Blomstringen foregår i juni, hvor de kremfarvete, sterkt duftende blomstene sees i lange, tette klaser. Fruktene er først røde, men til sist nesten svarte. De er på bildet under Farvenes språk, svart. Alle deler av planta er giftige.
Vi har hatt Portugisisk laubær i mange år mot nordøst. Der trives den godt. Nå er bladene tynget av våt snø som sannsynligvis forsvinner i løpet av dagen.





Familie:Rosaceae
Genus: Prunus
Art: lusitanica subsp.hixa hixa



H for Hanne på "Ord og bilder H"
xxx

9 kommentarer:

  1. Vilken svärmor du är! Hoppas jag klarar att vara det samma, med två söner...Laurbær, eller lagerbär skulle jag gärna ha i hagen, dom är ett måste i söndagstekgrytan. Inte den giftiga då, det måste finnas en annan...

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar på bloggen! Magnus og jeg har feiret dagen med god italiensk pizza. Det er riktig at det er 8 år siden jeg først kom på besøk:)

    Hanne

    SvarSlett
  3. Det här med att ha barn är lika underbart hela livet. Var tid har sin tid eller hur.
    Tror att du är en utmärkt svärmor.
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvarSlett
  4. Jøss, takk for gode tanker.
    Jeg har mine feil og mangler, jeg også.
    Håper å kunne styre unna de verste svigermorstabbene.
    Det er jo alltid et samspill mennesker i mellom.

    SvarSlett
  5. Ja, når man har en svigerdatter, der hedder Hanne, er hun naturligvis et oplagt H. Jeg har da vist også en portugisisk laurbær i haven, men jeg anede ikke, at den var giftig!

    SvarSlett
  6. så heldig du er med en svigerdatter som du er blitt glad i, har en svigersønn som er toppers men også opplevd hvordan en svigerdatter kan forsure livet. Ikke alltid samspill hjelper , noen ganger vil bare noen komme deg i møte .Og barnebarna betaler prisen .
    Men HAnne hørtes ut som en toppers svigerdatter, ( og min yngste har da også en vakker kjærest som vi håper vi får beholde )Og som Henny så viste ikke jeg at busken var giftig ..men ingen har smakt på den enda .
    Flotte bilder .F

    SvarSlett
  7. Heisann!

    Denne gangen måtte jeg jukse litt for å få med gode bilder. Har beskjært noen jeg fant på nettet, men det siste, lille er fra vår busk!

    SvarSlett
  8. Kjekt med svierdøtre!
    Jeg har akkurat fått meg en jeg også. Eldstemann har forelsket seg i en felles kollega av oss og jeg er kjempeglad for det. En nydelig og koselig jente som jeg har likt lenge før de ble sammen.
    Hanne måtte jo bli din H denne uken:) Gratulerer med dagen til Hanne!!
    Linken din på ABC bloggen er feil, men jeg skal orde den så folk finner innlegget ditt!

    SvarSlett
  9. Så herlig at du og din svigerdatter kommer så godt ut av det med hverandre! Klart dun H måtte bli Hanne, som forøvrig gratuleres med dagen.
    Ha en flott dag videre

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.