lørdag 24. april 2010

Status i dag




De aller første blomstene på aprikosetreet har åpna seg, og jeg er veldig spent på om det vil utvikle seg frukt på treetallerede i år. Jeg skal bestøve arret så godt jeg kan ved hjelp av en kinesisk kaligrafipensel som har en myk kost.... ingen del av blomsten skal skades!






I går kom forsendelsen fra Bakker. Alt i esken var en erstatning for planter som ikke kom som de skulle i fjor. Håper det er tøffere planter i år. Ferskentreet ser mer solid ut enn fjorårets utgave. Nå krysser jeg fingrere for at det skal trives like godt - og side om side med aperikosetreet. Litt ekstra snadder har det fått under røttene også! Det har allrede skutt på vei fra Nederland.






Spirene vokser og vokser.






Den hvite julerosa strekker seg opp mot en blå himmel. Den lillarøde lar vente på seg...






Og Natt og lyse dag, som jeg kaller den, titter opp mellom kantsteinene på kjøkkenterrassen. Den vitner om kommende sommer...

4 kommentarer:

  1. Nydelige bilder.
    Har akkurat lest at i visse områder i Norge kan en plante ferskentre. Blir spennende å følge både ferskentreet og apriskostreet på bloggen din.Ønsker deg en fortsatt strålende helg.

    SvarSlett
  2. Natt og lyse dag blomstrer her også nå, det så jeg i dag. Og julerose står på min ønskeliste, det skal jeg anskaffe i løpet av sesongen.

    Jeg har nå sådd Blue bird frøene, så får vi håpe de spirer og gror godt.

    Så spennende med aprikostre og ferskentre. Vi må få høre hvordan det går etterhvert.

    Fortsatt god helg :)

    SvarSlett
  3. Växthus öppnar för många möjligheter ser jag. Så kul med sprikosträd. Kanske värt att använda en så dyr pensel för att få frukt. Du har då kommit långt och längre än vad jag kan drömma om, hos mig ligger det fortfarande en massa snö, det är bara i solhörnet det händer något ännu..

    SvarSlett
  4. Ikke så veldig vårstemning her i borettsalget sin hage i dag. Og lite med aprikostrær. Men jeg plantet noen nye sorter bringebær på teigen min i fjor, som det blir spennende å følge med utover.
    Også flyttet vi på noen bortgjømte rabarbraplanter, og laget en ny hekk i en forkommen skråning. Der håper vi at beboerne skal kunne hente seg ny rabarbra når vårspretten bare kommer på alvor.
    Lykke til med dine spennende og eksotiske prosjekt! :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.