fredag 30. april 2010

Linerla i haven




Litt senere enn hos andre kanskje, men i dag trippet en hann med stjerten i været nede på fjellet!
Fugleboka fikk jeg av onkelen min da jeg var ei lita jente. Han var typograf og hadde bundet inn to gamle bøker om fugler som han overlot til meg. Om jeg fikk lov til å farvelegge illustrasjonene eller ikke, aner jeg ingeting om, men hver eneste en farvela jeg etter alle kunstens regler.
Den første linerla jeg så i år, spankulerte i haven til faren min sist søndag. Den så jeg med brystet først!


I det første kapitlet om linerla står det:
Alle vil helst ha set den fra halen - for det bringer glæde, men sitter den med sit sorte bryst vendt mot oss, er vi ikke saa godt fornøiet. Men trøst dig, linerlen bringer altid glæde med sig, fra hvilken side du end ser den! For naar den kommer, staar sommeren for døren, solen er varm, marken grønnes og ferien nærmer sig!
Linerlen bygger rede av halm og fine røtter og forer det med uld og fjær. Den lægger 5-7 hvite egg med graarøde flekker paa.
I september drar linerlen tilbake til varme lande- til Lilleasien og Afrika. Så kommer de tilbake igjen på akkurat samme sted.
Linerlereder er blant annet dem gjøkemor har et godt øye til. Stakkars linerlemor som må mate en fugleunge som fortrenger hennes egne!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.