fredag 30. april 2010

Blomstrende fredag, ute og inne

 



En liten lungeurt har sett dagens lys utenfor urtebedet. Det er en ustyrlig plante å ha med å gjøre. Går sine helt egne veier!




Denne fredagen er det bilder av to planter som har vært hos meg lenge, helt fra jeg flytta hjemmefra for å studere - og det er m a n g e år siden det!
Og dum som jeg er til å lære navn, kan jeg verken navnet på den første eller andre. Jeg kaller dem bare naboblomsten og nonneblomsten. Og grunnen er enkel. Da jeg en dag skulle ringe på hos ei venninne som bodde i nabohuset, hadde frua i første etasje kasta ei plante på dynga. Jeg syntes det var rent for "gæli" at den skulle ligge der å dø, og jeg tok med meg planta hjem. Den har kommet trofast med avleggere på avleggere og på den måten blitt fornya fra tid til annen- gleden har med andre ord vært langvarig, og nå kommer den med minst sju nye blomster. Den er så lite vennligsinna med alle piggene ute at jeg har problemer med å sjekke om det er flere!






Den andre blomsten fikk jeg som avlegger av nonnene som bodde på den andre siden av gata. Det er mange år siden de flytta. Sjukehuset, St.Josef, som ble drevet av den katolske kirken, ble overtatt av staten, og nonnene gikk av med pensjon etterhvert.
Nå har huset fått andre beboere. Ikke en blomst er å se i vinduene... De sises at denne planta kun blomsterer annet hvert år, men jeg har synlig bevis på bloggen at den blomstra i fjor også!

1 kommentar:

  1. Hej du!
    Din sista blomma, ser ut som en "Mönjelilja": Clivia Miniata.
    Här i Sverige brukar man räkna dem till de "gammaldags" krukväxterna, som givetvis håller på att komma i ropet igen.
    Enligt min bok "Mormors Krukväxter" blommar den om den får en viloperiod på vintern.
    Ha en skön valborgshelg!
    hälsn
    AnnA

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.